nyhed

To første megaprojekter på AAU officielt skudt i gang

Åbningen af Aalborg Bæredygtighedsfestival dannede rammen om underskrift af en aftale mellem Aalborg Kommune og Aalborg Universitet (AAU). Studerende fra universitetet er nu klar til at arbejde i megaprojekter, hvor de bidrager til at skabe bæredygtig udvikling i kommune og erhvervsliv

Scenen er sat. AAU-studerende på tværs af fag og studieretninger er nu klar til at kaste sig over den spændende og udfordrende opgave at hjælpe kommune og erhvervsliv med at skabe en bæredygtig udvikling på en lang række områder. Det sker med et helt nyt initiativ: megaprojekter, der er udviklet af universitetet under devisen: Store problemer skal løses på tværs af fagligheder, uddannelser og semestre.

Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen og pro-rektor Inger Askehave fra AAU har netop underskrevet samarbejdsaftale om universitetets to første megaprojekter: ”Let at være bæredygtigtig” og ”Den cirkulære region.”

Et grønt Aalborg og et grønt Danmark

Den officielle underskrift fandt sted ved den officielle åbning af bæredygtighedsfestivalen, hvilket er helt i tråd med festivallens hovedbudskab: At bæredygtig udvikling kun sker gennem fællesskab og partnerskab – Verdensmål #17 Partnerskaber for handling.

Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen talte ved åbningsceremonien. Han sagde blandt andet, at han glæder sig meget over det nye initiativ. Han er sikker på, at de mange tusinde studerende på AAU med deres viden og indsigt kan være med til at sætte endnu mere skub i den grønne omstilling og arbejdet hen imod et grønt Aalborg og et grønt Danmark.

Innovation og nytænkning nødvendig

Inger Askehave, prorektor på Aalborg Universitet påpegede i sin tale, at man på AAU elsker problemer samt at deltage i løsningen af dem. Det er en del af universitetets DNA, som det er kendt for verden over.

− Men, vi må også erkende, at bæredygtig udvikling er en meget kompleks problemstilling. Hvis den ikke var, havde vi jo nok løst den for længe siden. Den egner sig ikke til at blive løst af én faglighed i isolation. Det udfordrer dermed på sin vis en traditionel tilgang til uddannelse. Og fordrer derfor innovation og nytænkning, også i vores ellers velafprøvede læringsmodel.

Inger Askehave ser meget frem til at følge de studerendes vigtige arbejde og fortalte afslutningsvis, at hun i næste måned rejser til Harvard, som har vist stor interesse for AAU’s koncept med megaprojekter.

Læs mere om megaprojekter

Inger Askehave, prorektor for uddannelse, AAU, tlf. 2787 9829, prorektor@aau.dk