nyhed

Skønlitterær forfatter flytter ind på Aalborg Universitet

Forfatter og journalist Gerd Laugesen bliver de kommende to år tilknyttet Institut for Kultur og Læring, hvor hun sammen med studerende og forskere vil udvikle nye måder at skrive på, der går på tværs af fag og genrer. Det sker som led i et nyt Writers-in-residence-program, der er finansieret af VELUX FONDEN. Programmet har til formål at fremme dialogen mellem humanvidenskab og kunstnerisk praksis samt at styrke dansk litteratur.

Tekst: Susanne H. Knudsen,Institut for Kultur og Læring
Foto: Presse

De kommende to år bliver kunstnerisk praksis bundet tættere sammen med forsknings- og undervisningsverdenen. Det sker som led i et helt nyt Writers-in-residence-program, der er finansieret af VELUX FONDEN, og som giver otte forfattere mulighed for at blive tilknyttet et dansk universitet. En af dem, der har modtaget et arbejdslegat, er forfatter og journalist Gerd Laugesen, som fra maj bliver tilknyttet Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet. Gerd Laugesen debuterede i 2009 med reportagebogen ”Møder” og har siden udgivet digtsamlinger, hvor hun eksperimenterer med formen og det fysiske udtryk. Digtsamlingen ”Har du set min kjole” (2011) er således udkommet både i bogform, hvor siderne er trykt på tyndt gennemsigtigt papir, og i form af en lommekjole med digte i lommen, mens ”Lommetørklædesamlinger”(2012) er skrevet på lommetørklæder. Senest har Gerd Laugesen udgivet romanen ”Et øjebliks lykke” (2021), og hun ser nu frem til at arbejde videre på sit forfatterskab, samtidig med at hun bliver en del af et universitetsmiljø.

- Jeg vil bruge de næste to år på at fordybe mig i egen skrift og sammen med forskere og studerende finde nye måder at skrive på. Vi skal dyrke litterær grundforskning og skrive på tværs af fag og genrer. Det vil åbne litteraturen op, også mit forfatterskab - det vil bygge broer. Jeg glæder mig til at komme tilbage til universitetsmiljøet. Det er en helt særlig mulighed. Jeg er meget taknemmelig og stolt. Jeg har i efteråret udgivet bogen 'Et øjebliks lykke', som er første bog i en trilogi. Det er en rejseroman gennem Istanbul, Paris, Rom og København. Meningen er, at jeg i løbet af mit skriveophold på Institut for Kultur og Læring vil fokusere på at få de to næste bind skrevet færdig. Et arbejdslegat som Writer-in-residence vil betyde, at jeg får tid til at dykke ned i stoffet. Samarbejdet med universitetet vil skabe et miljø med litteraturen i fokus. Det vil løfte og udfordre mig som forfatter, fortæller Gerd Laugesen.

Spændende muligheder for de studerende

Også på Institut for Kultur og Læring ser man frem til det nye samarbejde. Her vil Gerd Laugesen blive tilknyttet danskstudiet, hvor lektor Louise Mønster ser spændende muligheder – ikke mindst for de studerende.

- Vi glæder os meget over dette nye initiativ og forventer, at det vil kunne tilføre spændende perspektiver til både vores forsknings- og studiemiljø. Ikke mindst ser vi frem til, at de studerende vil blive præsenteret for en anderledes praksisnær tilgang til litteratur og også selv vil få øgede muligheder for at arbejde kreativt med deres skrivning, understreger hun.

Fakta:

Writers-in-residence-programmet er et toårigt pilotprojekt, som har til formål at fremme dialogen mellem humanvidenskab og kunstnerisk praksis samt at styrke dansk litteratur. Forfatterne i projektet modtager et arbejdslegat på 200.000 kr. årligt fra VELUX FONDEN. Fonden har til projektet udvalgt forfattere, der endnu ikke er etablerede fuldtidsforfattere, men som alligevel har et højt niveau i deres litterære talentudvikling med flere udgivne skønlitterære værker bag sig. Læs mere på VELUX FONDENs hjemmeside