nyhed

UNESCO og Aalborg Universitet fortsætter samarbejde om bæredygtighed og problembaseret læring

UNESCO og Aalborg Universitet fortsætter samarbejde om bæredygtighed og problembaseret læring

UNESCO har netop forlænget aftalen med Aalborg Universitet, så forskere og studerende også fremadrettet kan arbejde med problembaseret læring og bæredygtighed i UNESCO-centeret. Aftalen blev fulgt op af et frugtbart strategimøde i Paris

UNESCO-center for problembaseret læring inden for ingeniørvidenskab og bæredygtighed på Aalborg Universitet (AAU) har netop fået forlænget sin aftale med UNESCO. Aftalen, som oprindelig blev indgået i 2013, gælder nu frem til 2025.

Det fortsatte samarbejde blev markeret ved et møde i organisationens hovedkvarter i Paris. Her drøftede en række repræsentanter for AAU’s UNESCO-center og UNESCOs rådgivende organ strategier for de kommende år.
 

Kompetencer, der kan løse globale problemer

Professor Anette Kolmos, som står i spidsen for centeret i Aalborg, var meget positiv efter mødet, hvor blandt andre UNESCOs Shamila Nair-Bedouelle, assisterende generaldirektør for videnskab, samt Peggy Oti-Boateng, direktør for videnskabspolitik og kapacitetsopbygning, deltog.

− Med forlængelsen af vores center skal vi have lavet en ny strategi for, hvad vi skal fokusere på de kommende år. Vi har fået rigtig mange gode idéer med hjem om SDG’erne fra UNESCO, som også beder om hjælp til, hvordan vi får de studerende til at arbejde med SDG’erne i uddannelsen, og hvordan vi sikrer, at de studerende får kompetencer, som kan være med til at løse nogle af de globale problemstillinger, fortæller Anette Kolmos.
 

Problembaseret viden på ingeniørområdet

Fra AAU deltog også dekan Henrik Pedersen fra Det Det Tekniske Fakultet for IT og Design, som UNESCO-centeret hører under. Han fremhæver bl.a. gode og relevante drøftelser om AAU’s muligheder for at spille ind i arbejdet med de omkring 700 biosfærereservater, som er defineret af UNESCO og fordelt på 120 lande. Biosfærereservater adskiller sig fra traditionelle naturbeskyttelsesområder ved, at de kombinerer kerneområder underlagt strenge restriktioner med zoner, hvor der foregår bæredygtig erhvervsudøvelse.

− Biosfærereservater handler om at passe på miljøet og have balance mellem mennesker og miljø, så det spiller direkte ind i SDG’erne. Og udmeldingen var generelt helt klar: Hvis vi skal flytte noget i UNESCO-sammenhæng, så er der brug for ingeniører. Problembaseret viden på ingeniørområdet: Det er det, de har brug for i UNESCO, og det er det, vi er eksperter i på AAU siger Henrik Pedersen.

 

FAKTA

  • Professor og UNESCO-centerleder Anette Kolmos har siden 2007 siddet i et særligt UNESCO-professorembede i problembaseret læring (PBL).
  • AAU har siden 2009 haft sit eget center for problembaseret læring og bæredygtighed. Centeret kom i 2013 under UNESCOs protektion.
  • Den nye aftale med UNESCO løber indtil 2025
  • Læs mere om AAU’s UNESCO-center

 

KONTAKT

Professor Anette Kolmos, leder af UNESCO-center for problembaseret læring og bæredygtighed, AAU, ak@plan.aau.dk, +45 2020 4208
Dekan Henrik Pedersen, Det Tekniske Fakultet for IT og Design, AAU, dekan-tech@aau.dk, +45 6011 2787
Nelly Sander, presseansvarlig, Det Tekniske Fakultet for IT og Design, AAU, nsa@adm.aau.dk, +45 2912 2559