nyhed

Tre AAU-studerende har udviklet en sensor, der kan forudsige sammenbrud i dyre industrimaskiner. Fra venstre mod højre: Steffen Nelsen, Asger Hvid Damtoft og Malte Nørgaard. Foto: Freja Cæcilie Hegaard Gabrielsson

Ny opfindelse sikrer stabil produktion hos erhvervslivet

Studerende på Aalborg Universitet har udviklet en sensor, som skal hjælpe virksomheder med at undgå dyre nedbrud i produktionsmaskiner.

En særlig vibrationssensor, der kan advare om, at en maskine snart bryder sammen. Det blev svaret på det spørgsmål, som tre AAU-studerende stillede sig selv: Hvordan undgår en medicinal- eller logistikvirksomhed, at et defekt hjulleje i en maskine sætter produktionen i stå midt på en arbejdsdag? Malte Nørgaard, Steffen Nielsen og Asger Hvid Damtoft fra Aalborg Universitet grundlagde virksomheden Hexastate CBM Solutions og udviklede en løsning på problemet.

- Et sammenbrud i en produktionsmaskine kan koste adskillige tusinde kroner for hvert minut, der går. Og det tager ofte timer eller endda dage at udbedre skaden. Vores løsning kan forudsige et forestående sammenbrud, forklarer Malte Nørgaard, cand.merc. i Innovation Management fra AAU.

Store besparelser at hente

Hexastate CBM Solutions kalder løsningen tilstandsbaseret vedligehold (condition-based maintenance). Kort fortalt monteres en vibrationssensor på en produktionsmaskine, hvor den løbende foretager vibrationsmålinger og sender dem videre til en analysesoftware. Softwaren giver herefter virksomheden en melding om maskinens tilstand. Fortæller softwaren, at fx et hjulleje er ved at gå i stykker, giver den først alarm og dernæst et estimat på, hvornår hjullejet er gået helt i stykker, og hvilken del der evt. skal skiftes.

- Vores løsning vil spare virksomheder mange udgifter ved eventuelle maskinsammenbrud og sikre, at de får fuld afkast af investeringer i dyre produktionsmaskiner, påpeger Malte Nørgaard.

Støtte fra NOVI NewTech

I april modtog Hexastate CBM Solutions NOVI NewTech-legatet på 300.000 kr.; et legat, som forskerparken NOVI i Aalborg uddeler én gang årligt til studerende med en forretningsidé med et så bæredygtigt potentiale, at konceptet kan omsættes til en virksomhed i forskerparken. Legatet er ifølge Malte Nørgaard et vigtigt skridt på vejen mod et færdigt produkt.

- NOVI NewTech-legatet gør, at vi kan nå vores næste milepæl: at få klargjort vores produkt til markedet. Vi starter med at installere vores hardware hos nogle af vores testpartnere, og snart er vi i stand til at levere et færdigt produkt, som kan gøre en forskel for virksomheder, der ønsker at reducere nedetiden i deres produktion, fortæller Malte Nørgaard.

Et særkende ved AAU

Lektor ved Institut for Økonomi og Ledelse Dmitrij Slepniov er begejstret over den medvind, som Hexastate CBM Solutions i øjeblikket oplever. Virksomheden er et godt eksempel på det tværfaglige samarbejde med erhvervslivet, som er et af AAU’s særkender, pointerer han.

- Det er glædeligt at se studerende fra så forskellige uddannelser som Innovation Management, Økonomistyring og Global Business Engineering finde sammen og skabe værdi for det omgivende samfund og omsætte det, de lærer på AAU, til praksis, inden de er færdiguddannede, fortæller Dmitrij Slepniov.

Se video på Youtube om opfindelsen, Hexastate CBM Solutions og modtagelsen af NOVI NewTech-legatet

Lektor Dmitrij Slepniov
Institut for Økonomi og Ledelse, Aalborg Universitet
Tlf.: 9940 8992