nyhed

Ny idé skal sikre den gode lægebehandling

To nye kliniklaboratorier skal være platform for udviklingen af fremtidens lægeklinik. Nordjylland går forrest med nyt tiltag for at undgå, at kvaliteten af behandlingen hos den praktiserende læge kommer i fare

Tekst og foto: Lone Bechmann

Den praktiserende læge vil fremover komme til at spille en mere central rolle samtidig med, at der vil være flere patienter i lægeklinikkerne. I Nordjylland tager Aalborg Universitet, nordjyske læger og sektoren aktive skridt for at sikre den fremtidige kvalitet i almenpraksis. Helt konkret har man planer om at åbne to kliniklaboratorier, der minder om den lægeklinik, vi kender, men ikke har fast tilknyttede patienter. Her skal forskellige fagligheder sammen finde gode løsninger for fremtidens almenpraksis.

- Et af målene for Danmarks fremtidige sundhedssystem er bæredygtig og lokal lægedækning. Hvis vi vil nå dette mål, så er vi nødt til at ændre den aktuelle situation for almen praksis, fortæller Martin Bach Jensen, der er praktiserende læge og professor ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på AAU og i front for projektet.

En platform hvor det er tilladt at eksperimentere

Med andre ord er der behov for udvikling på området. Spørgsmålene er mangeartede: Hvordan får vi det bedste samspil mellem læge og patient? Hvordan kan den fysiske indretning af lægeklinikkerne give de bedste betingelser for behandlingen? Hvilken teknologi kan vi med fordel gøre brug af? Hvordan får vi et velfungerende samarbejde med hospitalerne, kommunen og andre aktører?

Planen er, at de to kliniklaboratorier, der er på tegnebrættet, skal hjælpe os til at finde svarene. Der planlægges et i Thisted og et i Sæby. Kliniklaboratorierne vil blive placeret ved siden af eksisterende lægeklinikker, så der er gode betingelser for et meget tæt samspil med patienterne. I laboratorierne vil man have mulighed for at lave observationer, teste og udvikle på en anden måde, som man ikke har adgang til i de ordinære lægeklinikker.

- Som det er nu, er det vanskeligt for ikke-medicinske studerende og forskere at komme tæt på almen praksis. Men vi er nødt til at byde en bredere vifte af forskere indenfor i lægeklinikken. Vi skal arbejde tværfagligt, hvis vi skal finde gode løsninger, der matcher den fremtid, vi gerne vil have.

Tværfaglig forskning tæt på virkeligheden

Den måde at bedrive forskning på er i høj grad i AAU’s ånd, fortæller dekan for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Lars Hvilsted Rasmussen:

- Vi har et meget tæt og godt samarbejde med den nordjyske almenpraksis i forbindelse med vores lægeuddannelse. På undervisningsdelen lægger vi vægt på at være meget tæt på den virkelighed, vores nye læger skal ud at agere i. Men også på forskningsdelen giver det rigtig god mening at forske både i nærheden af og sammen med de mennesker, det involverer.

OM PROJEKTET

• Kliniklaboratorierne forventes etableret af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved AAU i samarbejde med en række interessenter: Det almenmedicinske forskningsmiljø og andre forskningsfagligheder, Frederikshavn og Thisted Kommuner, Region Nordjylland, Danske Regioner og Praktiserende Lægers Organisation. Projektet er forankret ved Center for Almen Medicin, AAU.

• Der arbejdes på muligheder for at etablere et kliniklaboratorium i Thisted og et i Sæby. Målet er, at projektet kan initieres i 2019, og at kliniklaboratorierne kan være klar til ibrugtagning i 2020.

• Idéen er blandt andet opstået på baggrund af inspiration fra en workshop om fremtidens sundhedsvæsen anno 2050, som blev faciliteret af Dansk Design Center.

KONTAKT

• Professor Martin Bach Jensen, Center for Almen Medicin, Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, 25 15 45 19, mbj@dcm.aau.dk
  • Dekan Lars Hvilsted Rasmussen, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, 20 10 58 37, dekan-sund@adm.aau.dk
  • Strategisk rådgiver og pressekontakt Lone Bechmann, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, 99 40 20 11, lbec@adm.aau.dk