nyhed

Ny bevilling fra Villum Fondens synergiprogram til BUILD

Aalborg Universitet har netop modtaget tre ud af i alt otte bevillinger fra det nye Villum Synergy Programme. BUILD er med i projektet CLAIRE: ControLing wAter In an uRban Environment.

VILLUM FONDEN ønsker med Villum Synergy Programme at styrke interdisciplinær og datadrevet forskning i Danmark. Afsættet er de forskningsmuligheder, der ligger i grænsefladen mellem datalogi og andre fagområder. CLAIRE: ControLing wAter In an uRban Environment er et samarbejde mellem institutterne BUILD og Computer Science på AAU.

Professor MSO Michael Rasmussen og lektor Jesper E. Nielsen fra BUILD skal bidrage med indsigt i og forståelse af, hvordan man med intelligente komponenter og metoder kan styre byens vand med regnvandsbassiner som case.

- Byen har behov for at lede regnvandet væk fra byerne og ud i naturen. Typisk ledes regnvandet via bassiner langs de danske vandløb, men hvad hvis der ikke er plads? Og hvad sker der, når mange byer prøver at bortlede vand samtidig? Det overblik har man ikke i dag, vi ved simpelthen ikke, hvad kapaciteten er til at komme af med byernes vand i bassinerne, og hvordan den bedste styrestrategi er, forklarer Michael Rasmussen.

Michael Rasmussen og Jesper E. Nielsen er fra forskningsgruppen for Byens Vand. I gruppen beskæftiger forskerne sig med vand i urbane, rurale og marine områder. Gruppen arbejder både teoretisk, eksperimentelt og matematisk med disse problemstillinger.

Følgende tre projekter fra AAU har fået støtte fra Villum Synergy Programme:

CLAIRE: CONTROLING WATER IN AN URBAN ENVIRONMENT

Projektledere: professor Kim G. Larsen, Institut for Datalogi og professor MSO Michael Rasmussen, Institut for Byggeri, By og Miljø.
Øvrige: professor MSO Thomas Dyhre Nielsen, Institut for Datalogi, professor Jiri Srba, Institut for Datalogi og  lektor Jesper E. Nielsen, Institut for Byggeri, By og Miljø.
Bevilling: 2,9 mio. kr.

DATA SCIENCE MEETS MICROBIAL DARK MATTER

Projektledere: professor Katja Hose og professor MSO Mads Albertsen, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet.
Øvrige: professor MSO Thomas Dyhre Nielsen, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet
Bevilling: 3 mio. kr.

LIGHT-AI FOR COGNITIVE POWER ELECTRONICS

Projektledere: professor Huai Wang, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet og professor Bin Yang, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.
Bevilling: 3 mio. kr.

Du kan læse mere om Villum Synergy Programme her: https://veluxfoundations.dk/da/villum-synergy

Læs mere her: https://www.cs.aau.dk/news-and-events/show/aalborg-universitet-har-stor-succes-med-tvaerfaglig-og-datadrevet-forskning-.cid459019