nyhed

Forskning i stofskiftesygdomme hos gravide giver hæder til AAU-forsker

Læge og ph.d. Stine Linding Andersen modtog prisen ’For Women In Science’, som uddeles til særligt dygtige kvinder inden for dansk forskning.

Stine Linding Andersen fra Klinisk Institut på AAU og Aalborg Universitetshospital blev hædret for sin forskning i stofskiftesygdomme hos gravide kvinder. Prisen blev overrakt af H.K.H. Prinsesse Marie, der er protektor for UNESCO, som står bag ’For Women In Science’ sammen med L’Oreal og Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.

Formålet med prisen er at støtte ligestilling i toppen af dansk forskning ved at anerkende kvindelige talenter og fremme flere dygtige kvindelige forskere. Foruden Stine Linding Andersen blev yderligere to kvindelige forskertalenter hædret for deres arbejde.

- Feltet har været virkelig stærkt, og igen i år har vi fundet tre kvindelige forskningstalenter, der har opnået meget flotte resultater på trods af deres forholdsvise korte karrierer. I Danmark er kun hver femte professor kvinde. Vi håber, at vi med denne pris er med til at sætte fokus på kvindelige forskere og inspirere yngre kvinder til at vælge en karriere i forskningens verden, siger L’Oréals kommunikationschef i Danmark Sonja Christensen.

Stofskifteproblemer hos gravide kan påvirke barnets intelligens

Stine Linding Andersens forskning fokuserer på den risiko, som stofskiftesygdommen forårsaget af problemer med skjoldbruskkirtlen, medfører for det ufødte barn, når mor er syg. Lægevidenskaben mangler viden om konsekvenserne af mindre forstyrrelser i stofskiftet for den gravide og det ufødte barn, og det er, hvad Stine Linding Andersen gennem sin forskning forsøger at belyse.

Koblingen mellem graviditet og stofskiftesygdomme er ifølge Stine Linding Andersen specielt interessant, fordi fosteret under den tidlige hjerneudvikling har behov for stofskiftehormoner fra moderen. Er der ubalance i moderens hormonproduktion i skjoldbruskkirtlen, kan det lede til underudvikling i fostrets hjerne. Stine Linding Andersen forskning viser blandt andet, at markante forstyrrelser i stofskiftet hos moderen kan resultere i lavere intelligens hos barnet.

Vil optimere diagnostik og behandling af stofskiftesygdomme hos gravide

Stine Linding Andersen er drevet af nysgerrighed og lysten til at komme dybere ned i et sundhedsvidenskabeligt område for at nå til nye erkendelser. De erkendelser, håber hun, kan bidrage til at optimere diagnostikken og behandlingen af stofskiftesygdomme hos gravide. I dag er det normal praksis at undersøge, om gravide har diabetes, fordi man ved, at det kan have indflydelse på det ufødte barn. Det gør man endnu ikke med stofskiftesygdomme, men det kommer man måske til, hvis Stine Linding Andersens forskning kan øge forståelsen for den rette diagnostik og behandling samt den bagvedliggende indsigt i stofskiftesygdommenes indflydelse på den gravide og det ufødte barn.

Stine Linding Andersen forskning er også fokuseret på risikoen for misdannelser hos fosteret i forbindelse med indtag af medicin mod stofskiftesygdomme blandt gravide. Hendes forskning har allerede resulteret i ændringer i internationale guidelines på området. Det har haft betydning for de potentielle risici, der er forbundet med indtag af medicin under en graviditet.

Mere om prisen

• ’For Women in Science’-prisen er indstiftet af L’Oréal i samarbejde med UNESCO og uddelt siden 1998.
  • Der uddeles priser til kvindelige forskertalenter i 115 lande, herunder Danmark.
  • De danske ’For Women in Science’-priser (3 prismodtagere) blev uddelt første gang i 2007 og uddeles i år for 11. gang.
  • De to andre prismodtagere er: Adjunkt Maria Andreassen fra Aarhus Universitet forsker i protein aggregering, der bl.a. forekommer ved sygdomme som Alzheimer’s og Parkinson’s. Adjunkt Vida Engmann fra Syddansk Universitet i Sønderborg forsker i organiske og miljøvenlige polymersolceller og er pioner inden for dette område, da hun har udviklet en metode til at forbedre de organiske solcellers stabilitet.
  • De tre danske pristagere er i år valgt blandt højt kvalificerede ansøgere af et videnskabeligt bedømmelsesudvalg bestående af: Professor Anja Andersen, som repræsenterer Den danske UNESCO -Nationalkommission, professor Trine Bilde, professor Bente Klarlund og professor Lars Stemmerik, som repræsenterer Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, samt Scientific Director for L’Oréal Danmark og Nordic Jeanette Haugel-Nielsen.

Læs mere på: http://www.royalacademy.dk/da/Arrangementer/Priser/Om-For-Women-In-Science