nyhed

Dårligt helbred tvinger i høj grad danskere væk fra arbejdsmarkedet

Tusindvis af danskere forlader arbejdsmarkedet på grund af dårligt helbred, og en tredjedel af dem, der arbejder med produktion eller med mennesker, forventer ikke at arbejde til pensionsalderen, fordi de ikke vil kunne klare jobbet. Det viser ny forskning.

Nye delresultater fra forskningsprojektet SeniorArbejdsLiv viser, at mange tusinde danskere ender med at kaste håndklædet i ringen og stoppe med at arbejde, inden de når pensionsalderen. Det skyldes, at de er både fysisk og psykisk nedslidte.

Faktisk er det knap hver femte af de beskæftigede, som enten har forladt eller vil forlade arbejdsmarkedet på grund af dårligt fysisk helbred. Og ser man specifikt på de beskæftigede i produktion og som arbejder med mennesker, fx SOSU-assistenter, forventer hver tredje, at de må gøre det samme, fordi de ikke kan klare arbejdet.

15.000 adspurgt

Det er nogle af konklusionerne i en ny bog fra Projekt SeniorArbejdsLiv, der er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og TeamArbejdsliv. I projektet, som har været i gang siden januar 2019, har man blandt andet indsamlet spørgeskemadata fra +50-årige beskæftigede, ledige, efterlønsmodtagere og førtidspensionister inden for forskellige brancher, i alt ca. 15.000 personer.

I anledning af offentliggørelse af delresultaterne i den nye bog “Seniorarbejdsliv” udtaler beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard:

- For mig bekræfter undersøgelsen, at der er behov for, at vi får lavet en ret til tidlig pension. Jeg synes kun, det er fair, at dem, der har knoklet i rigtig mange år og ofte også har haft et hårdt arbejdsliv, kan trække sig tilbage, inden de er slidt helt ned.

Balance mellem krav og ressourcer

Professor Per H. Jensen fra Aalborg Universitet, som er redaktør for bogen, siger i anledning af dens udgivelse:

- Vi står stadig med mange udfordringer, hvis flere ældre skal arbejde frem til eller ud over pensionsalderen, hvis dette skal ske på en social bæredygtig måde. Først og fremmest er udfordringen at vi sikrer, at der livslangt er en overensstemmelse mellem de krav, som vi stiller til vore medarbejdere, og medarbejdernes ressourcer.

Kontakt

Per H. Jensen, professor, Institut for Politik og Samfund, tlf. 2466 7877 / 9815 5346, email. perh@dps.aau.dk

Niels Krogh Søndergaard, kommunikationsmedarbejder, tlf. 9940 2825 / 3166 0080, email. nks@id.aau.dk