nyhed

AAU-professor modtager Global Energy Prize

AAU-professor Frede Blaabjerg har netop fået overrakt den internationalt anerkendte energipris ”Global Energy Prize” for sit sublime bidrag til omstillingen til grøn energi

English version

Global Energy Prize 2019 er netop blevet overrakt til AAU-professor Frede Blaabjerg ved en stor ceremoni i Moskva. Prisen uddeles hvert år til en eller flere forskere, der har udmærket sig ved at levere fremragende forskning og udvikling på energiområdet.

Ved overrækkelsen blev der lagt vægt Frede Blaabjergs tekniske og ledelsesmæssige bidrag til forskningen i effektelektronik. En teknologi, der kan bidrage til at øge andelen af vedvarende energi i vores energisystemer og dermed et vigtigt skridt på vejen mod FN’s verdensmål om at sikre bæredygtig energi til alle.

I flere år har Frede Blaabjerg markeret sig som en af de mest indflydelsesrige forskere inden for effektelektronik, og han er blevet hædret ved adskillige lejligheder – blandt andet indtager han pladsen som verdens mest citerede forsker per publikation inden for fagfeltet ”engineering”. Derudover bestrider han lige nu også posten som præsident for IEEE Power Electronics Society, der er en verdensomspændende sammenslutning af forskere i effektelektronik med i alt 9.000 medlemmer.

Selvom priser og bevillinger ikke er en sjældenhed for den 56-årige professor, så betyder enhver udmærkelse noget særligt:

- Det var stort at få overrakt Global Energy Prize her i Moskva. Det er en af de helt store energipriser internationalt, så derfor er jeg da også både stolt og ydmyg over at modtage den. Og når jeg kigger på listen over tidligere modtagere, så er det et meget fint selskab at komme i. Samtidig betragter jeg det også som en anerkendelse af, at mit fagområde er en vigtig bidragsyder til at gøre energisystemer mere vedvarende og mere effektive for verden, siger Frede Blaabjerg.

I selskab med Nobelprismodtagere

Global Energy Prize er rangeret som en af de meste prestigefulde akademiske priser internationalt, og blandt de tidligere modtagere af Global Energy Prize er flere nobelprismodtagere repræsenteret.

På tilskuerrækkerne til selve overrækkelsen var AAU’s ledelse repræsenteret ved dekan for det Ingeniør- og Naturvidenskabelige fakultet, Mogens Rysholt Poulsen. Han er fuld af beundring for Frede Blaabjergs enorme bidrag verdens energiforskning.

- Den her pris er noget af det ypperste en energiforsker kan opnå, og at den nu er gået til Frede, er en fortjent anerkendelse og ikke mindst et soleklart udtryk for den positive forskel, Frede og hans forskning har gjort og fortsat gør for at løse nogle af verdens allerstørste udfordringer på energiområdet. Det kan jeg kun bøje mig i støvet for, siger Mogens Rysholt Poulsen.

Han glæder sig naturligvis også over, at en international pris af denne kaliber er med til at sætte Aalborg Universitet på verdenskortet.

Frede Blaabjerg til pressemøde forud for selve prisoverrækkelsen i Moskva. Foto: Global Energy Prize.

Om Global Energy Prize

Global Energy Prize er blevet uddelt siden 2003 til prismodtagere fra 12 forskellige lande.

Ifølge IREG Observatory for Academic Ranking and Excellence er prisen i TOP-99 af internationale akademiske priser. Derudover rangerer ICDA (International Congress of Distinguished Awards) prisen i kategorien “Mega Awards”.

Med anerkendelsen følger knapt 4 mio. kr., som i 2019 skulle deles af to prismodtagere: Frede Blaabjerg fra Aalborg Universitet, Danmark og professor Khalil Amine fra Argonne National Laboratory, USA.

Se Global Energy Prize’s nyhed om prisoverrækkelsen til Frede Blaabjerg.