nyhed

AAU-lektor er årets historiebogsforfatter i Danmark for tredje gang

Lektor Poul Duedahl fra Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet, har netop modtaget prisen for Årets Historiske Bog. Han modtog også prisen i 2013 og 2016, og det er første gang, at en forfatter har fået prisen hele tre gange.

AAU-lektorens anmelderroste bog "Velkommen på bagsiden. Danmarkshistorien på vrangen" fortæller om de menneskelige vildfarelsers historie, om eksperimenter der gik galt, kampe der blev tabt og ideer som ingen længere abonnerer på. Fortællinger, som kan være svære at få øje på, og som understreger den gamle sandhed om, at det som regel er sejrherren, der skriver historien.

Åbne øjnene for menneskers mangefoldige potentialer

- I en tid, hvor mennesker overalt på jorden står i kontakt med hinanden, er de eneste sorte pletter, der er tilbage på landkortet, dem der lader sig aflæse i fortidens efterladenskaber og som beretter om måder at leve på, der er fremmedartede for os og som man kan gå på opdagelse i. Min bog er ikke bare skrevet for at tegne et mønster og endnu mindre med henblik på at forudsige, men for at åbne vores øjne for den menneskelige variation og menneskers mangfoldige potentialer. Den viser at tingene ikke behøver at være, som de er, at de kan være anderledes og at der er alternativer, siger lektor Poul Duedahl.

"Velkommen på bagsiden. Danmarkshistorien på vrangen" danner baggrund for en historisk TV-serie i fire afsnit, der sendes på DR K til efteråret. Men inden da kan man høre Poul Duedahl fortælle om bogen på Folkeuniversitetet i Aalborg den 9. april 2019.

Lektor Poul Duedahl fra Aalborg Universitet og TV-producer Liv Thomsen, der er i færd med at omdanne den prisvindede bog til en TV-serie, fotograferet under Historiske Dage i Øksnehallen i København.
Foto: Gads Forlag.

Fik 50 procent af samtlige afgivne stemmer

Årets Historiske Bog kåres hvert år af Dansk Historisk Fællesråd og Historie-online.dk. I første omgang blev fem kandidater udvalgt af en fagkyndig komité blandt årets omfattende produktion af historiske bøger. Modtageren af prisen blev efterfølgende fundet ved en afstemning blandt de danske historiebogslæsere. Bogen fik 50% af samtlige afgivne stemmer.
Prisen, der består af et diplom og 20.000 kroner, blev uddelt ved Historiske Dage i Øksnehallen i København i weekenden.

Anonyme individer og skæve eksistenser

- Prisen er tilegnet danmarkshistoriens anonyme individer og skæve eksistenser. Dem der kun sjældent bliver tildelt spalteplads, men fylder i historiens store glemmebog – i arkiverne - og leverer en perlerække af tankevækkende fortællinger, der gør os klogere på, hvad det også vil sige at være menneske, sagde Poul Duedahl bl.a. i sin takketale.

Bogen danner desuden baggrund for en historisk TV-serie i fire afsnit, der sendes på DR K til efteråret. Men inden da kan man høre ham fortælle om bogen på Folkeuniversitetet i Aalborg den 9. april 2019.

Kontakt

Lektor, ph.d. Poul Duedahl, Institut for Kultur og Globale Studier, Aalborg Universitet, tlf. 9940 9141, Email: duedahl@cgs.aau.dk