nyhed

194 gymnasieelever samles til sprogcamp

Gymnasieelever fra hele landet får i denne weekend mulighed for at dyrke deres interesse for fremmedsprog, når Hjørring Gymnasium STX & HF og Aalborg Universitet igen inviterer til sprogcamp.

I denne weekend kommer gangene på Hjørring Gymnasium STX & HF til at summe af liv. Her samles 194 udvalgte gymnasieelever fra 45 gymnasier i hele landet nemlig til sprogcamp. Det er niende gang, det nordjyske gymnasium sammen med Aalborg Universitet arrangerer sprogcamp med det formål at skærpe interessen for at læse fremmedsprog i gymnasiet og på de videregående uddannelser.

- Igen i år har vi oplevet en overvældende interesse for at deltage i sprogcampen, og det, synes jeg, er meget positivt. I Danmark har vi har mere end nogensinde brug for at opmuntre vores sprogtalenter til at uddanne sig inden for forskellige sprog, og vi fortæller også, hvor mange jobmuligheder der rent faktisk er, når man er dygtig til sprog. I dag kræver erhvervslivet dygtige sprogfolk; man skal helst kunne mindst to og gerne tre fremmedsprog, og vi taler i dag alvorligt om det store behov for dygtige sprogfolk. Der bliver altså rift om de unge, der kan sprog, og det gælder alle brancher, forudser rektor på Hjørring Gymnasium STX & HF Elsebeth Gabel Austin.

Workshops og sprogmesse

Fælles for de deltagende gymnasieelever er, at de har en særlig interesse og et talent for sprog. I weekenden får de så mulighed for at møde andre med samme interesse og beskæftige sig indgående med enten det engelske, tyske, franske, italienske, spanske eller kinesiske sprog. I den forbindelse afholder undervisere og studerende fra universitetet en række workshops, og de unge får mulighed for at tale med virksomheder, der beskæftiger sprogmedarbejdere. Hele arrangementet afsluttes med en stor sprogmesse søndag middag, hvor de unge sprogtalenter skal præsentere en case omkring en virksomhed, som de har arbejdet med hele weekenden.

- Det er vigtigt med et arrangement som dette, fordi sprog er nøglen til verden.  Det har i mange år været den almindelige overbevisning, at bare man kunne engelsk, så kunne man begå sig alle steder. Men sagen er, at uden stærke kompetencer i flere sprog, så får vi rigtig svært ved at begå os på udenlandske markeder og samarbejde med udenlandske virksomheder. Og stærke sprogkompetencer er ikke kun for dem, der vil studere det i egen ret, de er også vigtige som dobbeltkompetence for fx ingeniører og økonomer. Vi er ganske enkelt nødt til at opprioritere indsatsen, så flere unge mennesker får lyst til at læse sprog, understreger viceinstitutleder Lise-Lotte Holmgreen fra Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet.

Fakta:

- Det er niende gang, sprogcampen afholdes
- I år deltager 194 gymnasieelever fra 45 gymnasier
- Sprogcampen afholdes fra fredag den 24. til søndag den 26. januar
- Hovedsponsorerne er: Beauté Pacifique, Destination Canada, Ole Kirk’s Fond, Polar Seafood, Translatørforeningen og World Translation A/S
- Læs mere på www.sprogcamp.aau.dk

For yderligere information kontakt:

Elsebeth Gabel Austin, Hjørring Gymnasium STX og HF, på tlf.: 99 23 45 17 eller e-mail: au@hj-gym.dk
Lise-Lotte Holmgreen, Aalborg Universitet, på tlf.: 99 40 91 97 eller på e-mail: holmgreen@hum.aau.dk