Virtual reality: Børn med autisme kan træne sociale færdigheder med Cirkus Summarum

Nyt Virtual Reality-program udviklet af to AAU-studerende skal styrke de sociale kompetencer hos børn med autisme. Det sker i en virtuel Cirkus Summarum-koncert, hvor børnene selv kan deltage med 3D-maracas, -tamburiner og -triangler

For børn, der lider af autisme, kan sociale oplevelser som fx morgensang i skolen være en stor overvindelse. Takket være nyt VR-program kan børnene nu øve sig i at bevæge sig til musik eller selv spille med orkestret i et fuldt realistisk setup, selvom der i virkeligheden kun er barnet selv og en støtteperson til stede.

Cirkus Summarum i 360-graders video

Der er liv og glade dage i koncertsalen. Stjernerne fra Ramasjang er der, og det samme er DR Big Band, der spiller for fuld udblæsning. For nogle børn vil det være en drøm at spille med, for andre nærmere et mareridt. Det kan hjælpe at øve sig, men for nogle kan den virkelige verden være en alt for stor mundfuld. Det fik to kandidatstuderende fra Medialogi på AAU CPH til at udvikle et VR-program.

I programmets virtuelle verden deltager barnet i en rigtig Cirkus Summarum-koncert, der er optaget i DR Koncerthuset. En fuld produktion med 360-graders video, interaktiv lyd og surroundsound – og med deltagelse af DR Big Band og tv-karaktererne fra Cirkus Summarum.

– Barnet får virkelig følelsen af at være til stede og være en aktiv deltager. Det er en meget realistisk oplevelse, hvor barnet kan danse eller spille med i koncerten ved hjælp af 3D-instrumenter som maracas, tamburin eller triangel, fortæller Lars Koreska Andersen, som sammen med Nicklas Bundgaard Andersen står bag projektet.

VR-programmet er udformet, så to personer kan spille samtidig, fx en lærer og et barn, ligesom de virtuelle instrumenter faktisk kan forbindes med rigtige instrumenter, så følelsen bliver endnu mere naturtro.

Et spændende format med masser af potentiale

VR-programmet er udviklet og testet i samarbejde med lærere og børn på en specialskole samt med psykologer fra klinikken Cool Kids, der hjælper børn med angst.

– Jeg tænker, at der er et stort potentiale i det. Og jeg synes, det er fedt, at I henvender jer til en klinik, der arbejder med noget praktisk, og vi også kan bidrage med noget til universitetet. Så forskning og praksis kan smelte sammen, siger psykolog Søren Benedikt Pedersen.

Også DR’s planlægningschef Flemming Bo Nielsen var meget positiv, da han blev forelagt idéen om at udarbejde en realistisk VR-version af Cirkus Summarum-koncerten. Han kunne straks se idéen og det ædle i missionen om at støtte børn med særlige udfordringer. Og så syntes han også, at det lød spændende:

– Som medieformidler er vi jo konstant nysgerrige på nye formater og nye muligheder for formidling, afsøger hele tiden værdi. Jeg synes, det har været et rigtig rigtig fint projekt, siger Flemming Bo Nielsen.

Flere produktioner, busture og indkøb

Vejledere på projektet er professor Stefania Serafin og ph.d.-stipendiat Ali Adjorlu, som i øjeblikket er ved at undersøge, om det skal udvides med flere produktioner, hvilket både DR og Coolkids har vist interesse for. Projektet indgår i øvrigt som en del af et større forskningsprojekt, der undersøger, hvordan virtual reality kan bruges, når børn med autisme skal øve sig i almindelige hverdagsting som at tage bussen eller gå ind i et supermarked og handle.

Se video om projektet her

Fakta

Social interaktion. Det, som prototypen primært udforsker, er den sociale interaktion mellem flere mennesker. Ideen er nemlig, at det i stedet for anvendelse af et prædefineret program, AI eller video, er et menneske, der agerer det sociale modstykke. Det giver en mere autentisk og reel oplevelse, hvilket i sidste ende giver en bedre stimulering for eksponeringen.

Motiverende redskab. Med VR er der mulighed for at ‘gamificere’ oplevelsen, hvilket for unge og børn kan være et motiverende og styrkende element for at kunne gennemføre. Ny teknologi (som VR er for de fleste) kan også have en motiverende effekt, og på dårlige dage, hvor barnet ikke tør komme op på klinikken, er der mulighed for at gøre det i hjemmets rammer.

Reduktion af omkostninger. Behandlingen af angst sker ved hjælp af eksponeringsterapi. Her kan VR være med til at reducere omkostningerne ved at eksponere barnet for forhold, der knytter sig til den diagnoserede angst. Eksempelvis ved angst for at køre i bus eller flyve er der ikkeudgifter til køb af billetter, da eksponeringen i VR kan ske fra sofaen eller klinikken.

Kontakt:

Stefania Serafin, professor, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, AAU KBH, sts@create.aau.dk, tlf. 99 40 24 75

Ali Adjorlu, Ph.d.-stipendiat, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, AAU KBH, adj@create.aau.dk, tlf. 99 40 21 60

Lars Koreska Andersen, larskoreska@gmail.com, tlf. 60 57 32 58

Nicklas Bundgaard Stavad Andersen, nibustan@gmail.com, tlf. 51 32 32 16