ERC-grant til AAU-forsker: Stærkere og tyndere glas skal gavne klima og industri

Professor Morten Mattrup Smedskjær fra Aalborg Universitet (AAU) har netop fået tildelt den prestigefulde EU-bevilling ’ERC Consolidator Grant’. Med bevillingen skal han accelerere sin forskning i glasmaterialers komplekse strukturer og potentialer, der på sigt kan bidrage med vigtig viden til industrien og til et mere bæredygtigt samfund.

Hvert år uddeler EU ’ERC Consolidator Grant’ til en række excellente forskere, der er midt i deres akademiske karriere. Bevillingen er en af de mest prestigefulde i europæisk sammenhæng. I år er AAU-professor Morten Mattrup Smedskjær fra Institut for Kemi og Biovidenskab blandt modtagerne af bevillingen på 2 mio. euro til projektet ”NewGLASS: New Horizons in Glass Structure Prediction and Mechanics”. Han skal nu sammen med sin forskningsgruppe øge forståelsen af glasmaterialers strukturer og forbedre de mekaniske egenskaber – eksempelvis ved at skræddersy en mikrostruktur, der forbedrer brudsikkerheden i glasmaterialer.

Tyndt og brudsikkert glas en fordel for klima, industri og forbruger

Morten Mattrup Smedskjær har i mange år forsket i glas og har flere gange været med til at sprænge rammerne for glasmaterialers brudsikkerhed. Med ERC-bevillingen skal han i en kombination mellem fysiske eksperimenter, computersimuleringer og maskinlæring blive endnu klogere på strukturerne i glas og derigennem accelerere udviklingen af nye materialer. Målet er blandt andet at øge mulighederne for at forudsige glassets egenskaber, og ikke mindst at levere viden, som kan gavne både klima, industri og forbruger.

- Vi omgiver os med glas hver eneste dag. Det kan være i telefoner, interaktive displays, vaccineglas eller store glaspartier i nye bygninger. I hvert tilfælde er der stigende krav til, hvad glasset skal kunne holde til, og derfor er det afgørende, at vi har en grundlæggende forståelse af glassets fysik og kemi. Med den viden vil industrien på sigt kunne opnå en større sikkerhed for, at nye materialer kan holde til det formål, de er tiltænkt. Ny viden vil også kunne styrke innovationskraften, når der skal findes nye anvendelser af glasmaterialer, forklarer Morten Mattrup Smedskjær.

Udover at industrien på sigt vil kunne drage nytte af de guidelines, som Morten Mattrup Smedskjærs forskning skal tilvejebringe, så betyder mulighederne for at producere mere brudsikre glas også, at det er muligt at påvirke hele produktionskæden i en mere bæredygtig retning.

- Kan vi gøre glasset mere brudsikkert og dermed tyndere, påvirker det hele kæden; vi skal bruge færre råmaterialer, mindre materiale skal smeltes, og mindre skal transporteres, siger Morten Mattrup Smedskjær.

En kæmpe anerkendelse

Morten Mattrup Smedskjær er helt naturligt meget begejstret for anerkendelsen og de muligheder, ERC-bevillingen giver ham og hans forskningsgruppe.

- Først og fremmest er det en kæmpe ære at være blandt de udvalgte i en vanvittig hård konkurrence. Det er en anerkendelse af, at vores forskning er på højt internationalt niveau. Og så er det en gave at få muligheden for at fokusere på et svært problem med stort potentiale i en femårig periode. Det ser jeg rigtig meget frem til, siger Morten Mattrup Smedskjær.

Også hos AAU’s ledelse er der stor begejstring over den prestigefulde pris.

- Det er så velfortjent, at Morten modtager bevillingen fra ERC. Han og hans forskningsmiljø har i mange år bedrevet forskning i verdensklasse. Og så gør det mig glad, at bevillingen går til et projekt, der ligger i spændingsfeltet mellem grundvidenskaben og den anvendelsesorienterede forskning, og som på sigt kan bidrage til en mere bæredygtig verden, siger AAU’s rektor, Per Michael Johansen.

Ambitionen er, at bevillingen kan bidrage til at skabe et fyrtårn for interdisciplinær glasforskning, hvor faggrene som kemi, fysik, materialevidenskab, matematik og maskinlæring alle spiller ind. Projektet forventes at blive skudt i gang i efteråret 2022.

Om ERC Consolidator Grant

European Research Council (ERC) Consolidator Grant er målrettet excellente forskere midt i deres karriere. Bevillingen er finansieret af EU’s forsknings- og innovationsprogram Horizon Europe, og der er netop uddelt 632 mio. euro til i alt 313 forskere. Bevillingen vil støtte modtagerne i at konsolidere deres forskningsmiljøer og i at levere forskningsresultater med stor impact.

Læs mere om ERC Consolidator Grant her.

Morten Mattrup Smedskjær
Professor på Institut for Kemi og Biovidenskab på Aalborg Universitet