Topforskere drøfter fremtidens digitale energinet i Aalborg

Emner som cybersikkerhed, blockchain, elbiler og kunstig intelligens inden for energiområdet er på dagsordenen i disse dage, hvor Aalborg er vært for verdens mest præstigefyldte konference inden for området

Der bliver talt mange forskellige sprog på Hotel Hvide Hus i Aalborg i disse dage, hvor 200 forskere og industrifolk fra alle verdenshjørner med speciale inden for distribution af energi, Smart Grid, er samlet. Anledningen er konferencen IEEE International Conference on Communications, Control, and Computing Technologies for Smart Grids, der sidste år fandt sted i Dresden, Tyskland - og næste år skal til Beijing, Kina.

At en så præstigefyldt konference kan lande i Aalborg i år, skyldes hårdt benarbejde fra en mand og hans team; nemlig professor Petar Popovski, Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet. Han har nemlig også en fremtrædende rolle i IEEE, der er verdens største tekniske faglige organisation dedikeret til at fremme teknologi til gavn for menneskeheden - og den organisation, der står bag den årlige Smart Grid-konference.

- Der er ingen tvivl om, at når vi får tildelt en konference som denne, hænger det sammen med Danmarks position som et af de førende lande inden for integration af vedvarende energi og brug af smarte elmålere, påpeger Petar Popovski.

Sikkerhed ved køb og salg af strøm

I de tre dage, konferencen finder sted, kan deltagerne vælge mellem en lang række foredrag, udstillinger og debatmøder.

Omdrejningspunktet for konferencen er brug af forskellige kommunikationsteknologier i energisektoren og kommunikation til Internet of Things, der er Petar Popovskis hovedkompetence. Et af de meget vigtige emner på konferencen i år er cybersikkerhed. Vi er så afhængige af at have adgang til strøm, så derfor er sikkerheden i fokus. Og i takt med at vi forbrugere får vedvarende energikilder som solceller eller vindmøller, er vi pludselig ikke længere kun passive modtagere af strøm fra en leverandør - vi sælger også energi. Derfor tales der meget om, hvordan vi kan styrke sikkerheden - eksempelvis gennem blockchain, der er en teknologi der bruges til at skabe tillid mellem parterne i et netværk, skabe muligheder for lokal el handel og har potentialet til at revolutionere energimarkedet, forklarer Petar Popovski.

Kunstig intelligens har også fundet fodfæste på energiområdet. Eksempelvis har der været flere oplæg på konferencen omkring brug af kunstig intelligens for at opdage og forhindre cyberangreb på vigtig energi-infrastruktur.

Hovedsponsor på konferencen er danske Kamstrup, der er en førende international producent af intelligente målesystemer til el, vand, og varme, og aktør i flere større forskningsprojekter sammen Aalborg Universitet.

Internationalt udstillingsvindue

At konferencen er med til at styrke interessen for dansk forskning, udvikling og produktion inden for energiområdet, er projektleder for AAU Innovation Anders Tendal Christiansen ikke i tvivl om.

- På afslutningsdagen har vi Tech Hub med flere danske virksomheder, der kommer og viser, hvor langt vi er inden for transformation i energisektoren. Så konferencen er et internationalt udstillingsvindue - og naturligvis også et udstillingsvindue for Aalborg Universitet, påpeger Anders Tendal Christiansen, og Petar Popovski supplerer:

- Dansk industri er førende inden for vedvarende energi og derfor vil vi gerne have set flere af de danske virksomheder repræsenteret blandt deltagerne. Men alt i alt er konferenceforløbet over alle forventninger, og deltagerne er meget tilfredse.

IEEE SmartGridComm 2018-konferencen slutter onsdag den 31. oktober om aftenen.

Kontakt

Professor Petar Popovski, Institut for Elektroniske Systemer, AAU,petarp@es.aau.dk, 99 40 98 97
Anders Tendal Christiansen, AAU Innovation, atc@adm.aau.dk, 99 40 73 24
Nelly Sander, pressekontakt AAU, nsa@adm.aau.dk, 99 40 20 18