Nyt testcenter i Aalborg skal sikre mere pålidelig elektronik

Uddannelses- og forskningsministeren giver 31 millioner kr. til det nye center X-Power på Aalborg Universitet (AAU), som skal teste effektelektronik til alt fra smartphones til vindmøller. Det sker som led i en samlet bevilling på 73 millioner kr. til tre nye forskningsinfrastrukturprojekter.

Elektronik som ikke går ud eller går i stykker, når det er meget koldt eller vådt. Det får danske forskere med Aalborg Universitet (AAU) i spidsen bedre muligheder for at undersøge på et nyt forskningscenter på AAU, som er et nyt nationalt center for pålidelighedstest af effektelektronik.

Ministeriet bevilger 31,15 mio. kr. til testcentret, der skal arbejde med effektelektronik, som er den teknologi, der håndterer strøm og spænding i alle former for elektronik.

X-Power er et samarbejde ledet af Aalborg Universitet med deltagelse af SDU, FORCE Technology, DTU og Aarhus Universitet. Centret placeres ved AAU i Aalborg og med afdelinger ved Syddansk Universitet i Odense og Sønderborg.

Nøgle til det moderne samfund

- Jeg er rigtig glad for denne bevilling, da den er vigtig for at kunne fastholde den stærke forskningsposition, Danmark har internationalt inden for dette område. Effektelektronik er en nøgleteknologi for det moderne samfund. Derfor ser jeg meget frem til sammen med partnerne at få opbygget det nye testcenter, som vil gavne vores alles forskning, siger Frede Blaabjerg, som er centerleder for X-Power og professor på Institut for Energiteknik.

Testfaciliteterne vil give mulighed for test og analyse af fejlmekanismer i effektelektroniske systemer og komponenter. Det vil eksempelvis blive muligt at teste effektelektroniks pålidelighed i forhold til forskellige stressfaktorer såsom temperatur, fugt, vibrationer og el-net-grænseflader.

Del af en større bevilling

Foruden de 31 mio. til X-Power på AAU bevilger Uddannelses- og Forskningsministeriet også 30 mio. kr. til forskningscentret EMBION i Århus og 11 mio. kr. til projektet CERN-UP, som skal opgradere faciliteter til forskning i højenergifysik. Pengene kommer fra Puljen til Forskningsinfrastruktur.

- Hvis vi skal være en forskningsnation i den absolutte verdenselite, så har danske forskere i stigende grad brug for højteknologiske faciliteter. Derfor er det vigtigt, at vi investerer i den infrastruktur, som de skal bruge. Alle tre nye forskningsinfrastrukturer kan være med til at gøre vores liv og hverdag nemmere, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Kontakt:

Frede Blaabjerg, Centerleder for X-Power, Professor på Institut for Energiteknik ved AAU, 2129 2454, fbl@et.aau.dk

Hiva Ahmadi, Pressekontakt, AAU, 22 20 68 69, hiah@adm.aau.dk

Nyheder fra AAU