Frivilligt arbejde booster det første lønjob

Ny forskning fra Aalborg Universitet dokumenterer, at erfaring med frivilligt arbejde giver flere kroner i lønningsposen, når man er ny på arbejdsmarkedet.

Det er en udbredt opfattelse blandt jobkonsulenter, arbejdsgivere og lønmodtagere, at frivilligt arbejde gavner ens karrieremuligheder. Hidtil har der ikke været videnskabeligt belæg for dette, men nu viser en undersøgelse fra Aalborg Universitet, at frivilligt arbejde giver en højere startløn.

- Vores forskning dokumenterer, at nyansatte uden erhvervserfaring opnår en løngevinst på små fire procent for hvert år, de har arbejdet frivilligt. Erfaring fra frivilligt arbejde lønner sig m.a.o. på arbejdsmarkedet, men kun for folk som mangler professionel arbejdsmarkedserfaring, siger ph.d.-stipendiat Hans-Peter Y. Qvist, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, der sammen med professor Martin D. Munk, Institut for Statskundskab, står bag den nye undersøgelse.

Positiv effekt i begyndelsen af arbejdslivet

Både nationalt og internationalt er det første gang, at forskere har sammenkoblet lønregisterdata med spørgeskemaoplysninger om erfaring med frivilligt arbejde. Det har gjort det muligt at undersøge, om der er en sammenhæng mellem erfaring opnået gennem frivilligt arbejde og startlønnen. Ligeledes har undersøgelsesmetoden løst et centralt problem i alle hidtidige internationale undersøgelser på området, da folk ikke længere kan angive forkerte eller usammenlignelige oplysninger om deres løn.

- I registrene findes der lønoplysninger for hvert år på de enkelte personer. Det betyder, at vi kan følge de samme personers løn over tid. Desuden kan vi se, om personernes løn stiger i året efter, at de har udført frivilligt arbejde. Når vi sammenholder disse løndata med svarene fra spørgeskemaundersøgelsen kan vi se, at frivilligt arbejde har en positiv effekt lønmæssigt i begyndelsen af arbejdslivet. Løngevinsten falder dog i takt med, at personerne opnår professionel erhvervserfaring, og efter seks års erhvervserfaring er der ikke længere nogen økonomisk gevinst ved frivilligt arbejde, fortæller ph.d.-stipendiat Hans-Peter Y. Qvist.

Fakta

I undersøgelsen indgår 1550 personer i alderen 18-50 år, hvis løn er observeret hvert år i perioden 2004-2012. Undersøgelsen af sammenhængen mellem frivilligt arbejde og løn er publiceret i det anerkendte sociologiske tidskrift European Sociological Review.

Kontakt

Ph.d.-stipendiat Hans-Peter Y. Qvist, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet
Tlf. 9940 2603  | Email: hpq@socsci.aau.dk

Professor Martin D. Munk, Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet