Forskere peger på nye veje for dansk kystturisme

Det kræver anderledes oplevelser og nye forretningsmodeller, hvis dansk kystturisme skal udvikle sig i fremtiden. Det er konklusionen i et nyt projekt, som forskere, forretningsdrivende og offentlige turismeorganisationer står bag. De peger bl.a. på nye formidlingsformer i fortællingen om historiske begivenheder og giver input til, hvordan turister gennem utraditionelle samarbejder kan blive en del af et ”local-hood”.

Kystturisme er det største forretningsområde inden for dansk turisme målt i omsætning og antal overnatninger, og lige nu er kystturismen i vækst blandt både danske og udenlandske besøgende. Der er dog ingen tvivl om, at dette turistområde i fremtiden får konkurrence fra andre destinationer, og det er derfor vigtigt at udvikle dansk kysturisme – ikke mindst uden for højsæsonen – for fortsat at tiltrække turister. På den baggrund har en gruppe forskere som led i projektet InnoCoast sammen med offentlige turismeorganisationer og mindre forretningsdrivende arbejdet med at udvikle fremtidens oplevelser og forretningsmodeller.

- Det handler om at udvide oplevelsespaletten for turisterne og i højere grad inddrage dem i oplevelserne fx i formidlingen af historiske begivenheder.  I stedet for primært at tænke i, hvordan noget historisk har set ud, så har vi tænkt i, hvordan det har lydt. Hvordan lyder en hekseforfølgelse fx? Det har vi eksperimenteret med og er kommet med et koncept til et kommende heksemuseum i Ribe, forklarer projektleder og lektor på Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet Anette Therkelsen.

Lokalhistorien levendegøres gennem nye samarbejder

Forskerne har derudover fokuseret på at skabe nye deleøkonomiske forretningsmodeller, som i fremtiden kan binde mindre forretningsdrivende, lokale ildsjæle og turister sammen og skabe et mere robust grundlag for kystturismen.

- I fremtiden bliver vi nødt til at tænke samarbejde på nye måder på tværs af private, offentlige, civilsamfundets og turisternes interesser og gerne med inddragelse af aktører, som ikke normalt er en del af turismen. Som led i projektet er mikro-iværksættere som kunsthåndværkere og lokale fødevareproducenter fx gået sammen med borger- og idrætsforeninger, kulturinstitutioner og kirker om at formidle en pilgrimsrejse og levendegøre lokalhistorien. En af de tendenser, vi ser, er, at turisterne ønsker at lære et givent ”local-hood” at kende, og det har været centralt for forretningsmodellerne, siger Anette Therkelsen.

Fakta:

- InnoCoast er et treårigt forskningsprojekt om innovation i dansk kystturisme
- Projektet er støttet med seks mio. kr. af Innovationsfonden
- I projektet indgår AAU, SDU, RUC, CBS og CRT, Dansk Kyst og Naturturisme, VisitDenmark og Feriehusudlejernes Brancheforening samt mindre forretningsdrivende langs kysterne
- Læs mere på innocoast.aau.dk
- Torsdag den 24. januar kl. 10-17 afholder forskningsgruppen afslutningskonference på AAU i Rendsburggade 14 i Aalborg.

For yderligere information kontakt:

Projektleder Anette Therkelsen på e-mail:at@cgs.aau.dk eller tlf.: 2497 2212.

Nyheder fra AAU