Facebook kan give unge grønlændere en tiltrængt stemme

Borgermøder er den mest almindelige metode til at inddrage borgerne i Grønland, men de unge dukker ikke op. Det kan Facebook være med til at råde bod på, fastslår AAU-forsker

Selvom Facebook får mange hug i øjeblikket, har det sociale medie sine positive sider. I hvert fald kan det give de unge en stemme i debatten om fremtidens Grønland, og det er der brug for i et land med store afstande og en spredt befolkning. Sådan lyder det fra arktisk forsker Anna-Sofie Skjervedal, der både er tilknyttet Aalborg Universitet og Grønlands Universitet (Ilisimatusarfik).

Midaldrende mænd de mest aktive

Når befolkningen i Grønland skal høres, er den mest anvendte metode at indkalde til borgermøder. Anna-Sofie Skjervedal har i et forskningsprojekt undersøgt borgermøder om råstofprojekter i Nordgrønland, og resultatet taler for sig selv.

– Man får ikke får hele befolkningen med, det er en meget snæver del af befolkningen, der er repræsenteret, og det er tankevækkende, siger hun.

Ifølge hendes observationer er det primært midaldrende mænd, der deltager på møderne, og dermed primært midaldrende mænd, der får en stemme i debatten. De unge glimrer ved deres fravær. Det er problematisk, forklarer hun:

– Resultaterne fra min forskning viser en kløft mellem politikernes visioner for de unge grønlænderes rolle i fremtiden og de unges egne forhåbninger, herunder hvilken rolle de ser sig selv have. Politikere og myndigheder mangler en generel viden om, hvem de unge er i dagens Grønland, og hvad deres forudsætninger, værdier og fremtidsmål er, set i forhold til de mål, der bliver sat for dem fra politisk side.

De unge kan inddrages gennem Facebook

Ifølge Anna-Sofie Skjervedal skal beslutningstagerne tættere på de unge, hvis samfundets udvikling skal hænge sammen på en bæredygtig måde. Og det kræver nytænkning.

- Det er vigtigt at få flere metoder i spil, som komplementerer hinanden, i stedet for kun at afholde borgermøder, siger hun.

Og her kommer Facebook ind i billedet. Det sociale medie har vist sig at være en nyttig metode til at inddrage og engagere de unge og derved give politikere og myndigheder det manglende indblik i de unges liv.

I sit forskningsprojekt inviterede hun gennem en lukket Facebook-gruppe 80 deltagere til at poste billeder og forholde sig til en række temaer om deres liv og værdier: ”Interesser og værdier”, ”Håb og drømme”, ”Frygt og bekymringer”, ”Visioner for fremtiden”.

– Facebook er et medie, de unge kender godt. Og at tage et billede og tilføje en tekst er noget de fleste unge er vant til at gøre i forvejen.

Facebook viste sig som en nyttig kommunikationsplatform, også qua de geografiske udfordringer, man har i Grønland. Anna-Sofie Skjervedal fik et godt indblik i de unges tanker og visioner, som bl.a. omhandlede bekymringer for et fremtidigt Grønland med økonomisk nedgang og fraflytning til udlandet, men også ønsker om kompetente voksne, uddannelsesmuligheder og nye udfordringer.

Skal man have en dybere dialog med de unge, skal der imidlertid også andre metoder i brug.

– Så er det vigtigt at møde dem ansigt til ansigt eller bruge en online video-platform til at interviewe dem efterfølgende, understreger Anna-Sofie Skjervedal, der håber, at hendes forskning kan åbne for nye perspektiver på begrebet borgerinddragelse.

Anna-Sofie Skjervedal skal til sommer forsvare sin ph.d.-afhandling ”Nye perspektiver på den nuværende ramme for borgerinddragelses-praksis i Grønland: En visuel antropologisk tilgang til meningsfuld deltagelse”.

KONTAKT

Anna-Sofie Skjervedal: Ph.d.-studerende Aalborg Universitet og Grønlands Universitet (Ilisimatusarfik), tlf. +299 588530, mail ashs@plan.aau.dk og ashs@sermersooq.gl

Nelly Sander, pressekontakt Aalborg Universitet, tlf. +45 99 40 20 18, mail nsa@adm.aau.dk

Nyheder fra AAU