DM i cybersikkerhed på ny digital platform

Ny digital platform skal ruste fremtidens cybersikkerhedsmedarbejdere til at tage kampen op mod hackere. Platformen tilbyder skræddersyede forløb til danske virksomheder og huser også materialer til skoleelever. Portalen er desuden samlingspunkt for DM i cybersikkerhed.

Cybersikkerhed er en af fremtidens store udfordringer for dansk erhvervsliv. Skrupelløse hackere bliver mere og mere snu, og på den anden side af cyberkrigen står en hær af cybersikkerhedsfolk, der skal beskytte vores virksomhedsdata, passwords, bankoplysninger, arbejdsdokumenter og private billeder.

For at ruste fremtidens cybersikkerhedsmedarbejdere bedst muligt har forskere fra Aalborg Universitet udviklet en digital platform, hvor virksomhedsansatte kan blive trænet i at lukke de digitale huller, som hackerne hele tiden forsøger at slippe igennem.

− Der er et stort behov for at kvalificere mennesker til at kunne håndtere cybersikkerhed i fremtiden. Det gælder de mennesker, der allerede nu arbejder i virksomheder, som er potentielle mål for hackere, men også skole- og gymnasieelever, der kan blive fremtidens cybersikkerhedsmedarbejdere i forskellige dele af dansk erhvervsliv, siger Tim Sloth Jørgensen. Han står i spidsen for Industriens Fonds indsats inden for cybersikkerhed, hvorunder fonden netop har bevilliget 1,5 mio. kroner, så Aalborg Universitet kan videreudvikle platformen og gøre den relevant for endnu flere brugere – og gøre den klar til at huse DM i cybersikkerhed.

Platformen skal bruges af mange

Platformen er et træningsredskab, hvor brugerne lukkes ind i et virtuelt netværk, hvor de kan træne cybersikkerhed uden mulighed for at ødelægge noget for dem selv eller andre. Netværket består af virtuelle computere, som brugerne skal prøve at finde sårbarheder ved. Brugerne bliver stillet over for nogle opgaver af forskellige sværhedsgrader, hvor de skal forsøge at stjæle et password, finde svagheder i computersystemer eller beskytte systemet mod angreb fra virtuelle hackere.

− Man kan sige, at platformen uddanner folk til selv at blive en form for hackere, så de ved, hvordan de skal kunne modvirke angreb fra virkelighedens hackere. Og sværhedsgraden kan øges afhængig af brugerens niveau. På den måde kan platformen udvikle kompetencerne hos skoleelever, der aldrig har arbejdet med cybersikkerhed før, men også blandt medarbejdere i danske virksomheder, som allerede arbejder med cybersikkerhed, men som har brug for at få opgraderet deres færdigheder. Derfor kan portalen bruges som uddannelsesværktøj langt ind i karrieren, siger lektor Jens Myrup Pedersen fra Wireless Communication Networks ved Aalborg Universitet.

Vært for danmarksmesterskabet i cybersikkerhed

Den nye platform er ved at blive rullet ud nationalt. Allerede nu har flere virksomheder, skoler og gymnasier meldt sig på banen med en interesse for at prøve systemet af.

− Planen er, at systemet skal rulles ud i hele landet og tilbydes til så mange som muligt. Det er med det formål, at vi er gået sammen med Aalborg Universitet. Platformen skal videreudvikles og gøres relevant for endnu flere virksomheder og uddannelsesinstitutioner, siger Tim Sloth Jørgensen fra Industriens Fond.

Ydermere er målsætningen, at platformen skal danne ramme om forskellige aktiviteter, der skal gøre Danmark til et mere sikkert land at bevæge sig rundt på internettet i.

− Vi kommer til at afholde mange forskellige former for events. Først og fremmest DM i cybersikkerhed for gymnasieelever, første gang den 5.-6. oktober i år, men også eftermiddagsarrangementer på uddannelsesinstitutioner og uddannelsesforløb i virksomheder. Og vi kommer til at styrke vores eksisterende faglige communities. Der har været meget fokus på at gøre unge interesserede i cybersikkerhed, og det sættes der nu endnu mere tryk på, samtidig med at vi sikrer, at vi har nogle gode faglige tilbud på højt niveau til dem, der får interesse for området, siger Jens Myrup Pedersen og peger på, at platformen i sig selv kan skabe interesse for cybersikkerhed, og at platformen har et pointsystem, så brugerne kan score point ved at løse forskellige opgaver. Det er med til at gøre platformen til et interessant og engagerende spil.

Kontakt:

• Lektor Jens Myrup Pedersen, Aalborg Universitet, jens@es.aau.dk, tlf. 21 84 79 31
  • Pressekontakt Nelly Sander, Aalborg Universitet, nsa@adm.aau.dk, tlf. 29 40 20 18
  • Formidlingschef Ole Østrup, Industriens Fond, oos@industriensfond.dk, tlf. 23 80 06 60

Nyheder fra AAU