Behandling af hælspore – nytter det?

Vi ved for lidt om, hvilken behandlingsform der virker bedst på hælsporer – og om behandling virker meget bedre end gode råd og sund omtanke. Det vil forsker med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond råde bod på

Årelange smerter i hælen, når man går og står, er en hyppig årsag til, at danskere må tage en sygedag. Denne type smerter kender de fleste som en hælspore; den hyppigste overbelastningsskade i foden, som rammer 10 procent af os alle. På trods af problemets omfang er effekten af de nuværende behandlingsmetoder ikke overbevisende.

- Vi ved, at styrketræning har bedre effekt end udstræk, og vi ved, at indsprøjtning med binyrebarkhormon har en kortsigtet effekt. Men vi ved ikke, hvor meget ekstra disse behandlingstyper giver i forhold til at se tiden an og efterleve et par simple råd som fx bløde indlæg i skoene, fortæller Henrik Riel fra Aalborg Universitet.

Henrik Riel er fysioterapeut, kandidat i Klinisk Videnskab og Teknologi og tilknyttet Center for Almen Medicin, der har fået bevilget 2,5 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til forskning, der skal være med til at give et kvalificeret svar på det spørgsmål.

- I vores studie vil vi arbejde med tre grupper: En gruppe, der kun laver styrkeøvelser. En anden gruppe, der både laver styrkeøvelser og behandles med indsprøjtninger med binyrebarkhormon og en tredje gruppe, som ikke indgår i et egentligt behandlingsforløb, men har en simplere tilgang. Den tredje gruppe får blot gode råd om at nedsætte aktivitetsniveauet, bruge skoindlæg og lignende.

Lukker et vidensgab

På den måde vil Henrik Riel indsamle nyttig viden om, hvilken behandlingsmetode der over tid har den bedste effekt for patienterne – og om behandling i det hele taget er bedre end ingen behandling.

- Det er et område, hvor jeg kan gøre gavn med min forskning. Hvor jeg ser et vidensgab. Mange patienter har lidelsen, men mange får at vide, det går over af sig selv. Der er flere behandlingsformer, som er blevet afprøvet. Alle virker lidt – men ingen virker godt nok.

Henrik Riel forventer at have de første resultater af sin forskning i løbet af efteråret, mens vi må have de større fund til gode et par år endnu.

Kontakt

• Ph.d.-stipendiat Henrik Riel, Center for Almen Medicin, Klinisk Institut, AAU, 30 20 15 70, hriel@dcm.aau.dk
  • Pressekontakt Lone Bechmann, AAU, 99 40 20 11, lbec@adm.aau.dk

Nyheder fra AAU