Bæredygtige idéer til brug af restplast og pap

Forslagene var mange og brugbare, da Aalborg Universitet og Fibertex Personal Care holdt workshop for at finde smarte anvendelsesmuligheder for virksomhedens restprodukter

Lokalet dirrede af engagement, da omkring 30 studerende fra Aalborg Universitetets miljø- og designuddannelser skabte nye bæredygtige løsninger for affaldsprodukter.

Aalborg Øst-virksomheden Fibertex Personal Care, der også har produktion i Malaysia og Tyskland, stillede op med konkrete, følbare eksempler på restprodukter.

Med ønsket om at begrænse miljøpåvirkningen endnu mere, fortalte CTO Mette Due, med ansvar for kvalitet og bæredygtighed, om nogle restprodukter, der opstår, når firmaet producerer materiale til hygiejnebind samt bleer til babyer og bedsteforældre.

Hvad kan vi bruge vores plastik og paprør til?

Det drejer sig årligt bl.a. om 100 tons paprør, der er inden i stofruller. I dag bruges rørene – i forskellige dimensioner - ikke til noget bagefter. Firmaet bruger også i sine maskiner et såkaldt spin belt, et transportbånd på 4,5 x 75 meter i meget stærk polyester. Det skiftes 10 gange om året og må kunne bruges til noget efterfølgende?

Opgaven for de miljø- og designstuderende lød nu: Hjælp os med forslag til nye produkter, så vi kan genbruge vores pap og plastik i et meningsfyldt produkt.

Gule lapper om sko og hængekøjer

De næste tre timer gik det løs med idépools og brainstorm i otte grupper. Engagerede ord fløj over bordene, gennem rummet med forslag til, hvad fx Fibertex´ spin belt kan bruges til: Møbler, gynger, hegn, faldskærmssnor, tagpap, dækkeservietter, skosåler, trampoliner, ølcoolere, hængekøjer …

Mads Prahl Jørgensen, Anders Miltersen og Anders Lindrup Nielsen, som studerer industrielt design, foreslog at producere en pop up-stol som en blanding af et pop up-telt og en almindelig festivalstol.

De gule lapper var fyldt med forslag, og hurtigt blev tiden knap, mens koncepterne blev finpudset. Der var fem minutter til at præsentere sagerne for salen og en jury.

Præsentationerne bød på genbrugssko, møbler, udstyr til legepladser, alternative plakatstandere, en plastikløber til at lægge over festivalmudder og indkøbskurve.

Og så voterede juryen bestående af Mikkel Huse, industrielt design, professor Lone Kørnøv og Mette Due, Fibertex.

Vinderne: Festivalgæster skal kunne gå tørskoede rundt

De studerendes idéer blev bedømt på kategorierne design, bæredygtighed og forretningsmodel (Business Case).

Aftenens vindere blev Team Transformator bestående af Maddalen Ayala, Sune Larsen og Kristoffer Faurby, som foreslog, at Fibertex´ lange, slidstærke og vejrbestandige transportbånd af plastik kan bruges til at lægge ud på mudrede festivalpladser, så gæsterne kan gå tørskoede rundt.

Juryen begrundede bl.a. valget med, at det bæredygtige koncept er simpelt og nemt at implementere.

De tre studerende bag aftenens vinderkoncept modtog en bogpræmie og et diplom fra Fibertex og Det Danske Center for Miljøvurdering (DCEA).

Mette Due tager nu aftenens forslag med hjem til Fibertex for at vurdere, om de kan bruges i virkeligheden.

Det er første gang, at studerende fra forskellige studieretninger – frivilligt og i fritiden - bringes sammen for i fællesskab at arbejde på konkrete cases om bæredygtighed.

Afhængig af evalueringen er det meget tænkeligt, at tirsdagens workshop får efterfølgere, hvor studerende og andre lokale virksomheder mødes, fortæller Lone Kørnøv, professor ved Institut for Planlægning, Aalborg Universitet.

---------

Workshoppen blev afholdt i samarbejde mellem Det Danske Center for Miljøvurdering (DCEA), Aalborg Universitet, Fibertex, Aalborg Havn, House of Energy og EU.

Professor Lone Kørnøv, AAU, projektleder, lonek@plan.aau.dk, tlf. 9940 8287
Nelly Sander, pressekontakt AAU, nsa@adm.aau.dk, tlf. 9940 2018