AAU OG SAMSUNG ÅBNER FÆLLES MEDIELABORATORIUM I KØBENHAVN

Studerende, forskere og erhvervsliv kan nu arbejde på fremtidens udfordringer i et nyt stort medielaboratorium i København spækket med udstyr fra Samsung

SMILE Laboratoriet vil skabe et engagerende krydsfelt mellem Samsungs state-of-the-art medieteknologier, AAU’s studerende, undervisere og forskere samt industri, erhvervsliv, institutioner og organisationer som brænder for at løse fremtidens teknologiske, uddannelses- og underholdningsmæssige samt samfundsrelevante udfordringer.

På Medialogi, Institut for Arkitektur, Design og Medieteknologi har i samarbejde med vores “Center for Applied Game Research”, som har tilknyttet over 40 spilforskere fra AAU samt danske og udenlandske universiteter, udviklet en ny form for parløb med erhvervs- og kulturlivet, undervisningsinstitutioner, samt medie- og spilindustrien.

”Vi ønsker at skabe gode rammer for, at der kan blive udviklet innovative løsninger, der rækker ud over vores produkter, og som udvider mulighederne for, hvad teknologierne kan bruges til. Desuden ønsker vi at skabe social innovation og muligheder for, at forskere og studerende kan udvikle løsninger, der kan gøre livet bedre for os alle inden for blandt andet uddannelse, sundhed og miljø,” siger Elin Wallberg, som er Corporate Citizenship Officer hos Samsung.

PRIVAT SAMARBEJDE SKABER FORDELE

Med dette parløb med erhvervslivet som udgangspunkt har AAU fået sponsoreret medieteknologier af internationale firmaer, og med vores seneste tiltag sponsorerer Samsung det allernyeste udstyr til SMILE. Laboratoriet giver mulighed for at arbejde med ni 55” skærme, der er sat op i en 3 x 3 videovæg, et panorama set-up med fem 65” curved screens. Derudover kan studerende og ansatte booke to klassesæt med tablets, Gear VR Virtual Reality headsets med Galaxy S7 smartphones, Gear 360 kameraer, smartwatches, Mirror displays og endelig flere skærme, som er optimerede til at afvikle spil.

Lars Reng, Assistant Teaching Professor på AAU Medialogi udtaler: “Vi vil med SMILE understøtte de studerendes motivation samt deres lyst til at lære ved hjælp af banebrydende undervisningsprincipper kombineret med de nyeste medieteknologier. Vi arbejder dagligt med at forbedre vores metode, som er en praksis-orienteret, produktions-baseret, “challenge-based” undervisningsform som blandt andet kan anvendes inden for tekniske fag som programmering, implementation og udvikling af fremtidens interaktive medieoplevelser og spil, der har potentiale for at sætte Danmark helt i front internationalt.”

Associate Professor på Medialogi, Henrik Schønau Fog tilføjer: “Det er et klart mål for alle parter at SMILE lab skal give studerende på Aalborg Universitet muligheden for at uddanne sig i praksisbaseret hands-on anvendelse af den allernyeste teknologi. Derudover vil vi med Laboratoriet fremme forskningen, løse problemer inden for f.eks. undervisning og helbred samt at fokusere på at formidle vores og de studerendes ideer til løsninger, prototyper og produkter til Danmarks erhvervs- og kulturliv samt uddannelsesinstitutioner”

MULIGHED FOR AT OPLEVE FREMTIDENS TEKNOLOGIER

For at give pressen og deltagerne en chance for at opleve dette, er pressen inviteret til en udstilling i timerne før og efter åbningen. Expo’en vil vise de nyeste medieteknologier og studerende, forskere og gæster vil demonstrere, hvordan de har brugt disse tekniske muligheder til f.eks. undervisning, formidling, kunst, spil og træning. Det er samspillet mellem dette indhold og teknikken, der kan udnyttes til at højne motivationen og lysten til at lære tekniske fag som programmering - en viden, som Danmarks industri og erhvervsliv efterspørger nu, og i fremtiden.

Landechef for Samsung Danmark, Claus Holm, uddyber: ”Samsung har længe samarbejdet med forskere, undervisere og studerende på Aalborg Universitetet for at skabe nye løsninger i fællesskab. Ideen bag SMILE opstod, fordi vi ønskede at styrke dette samarbejde yderligere og skabe endnu bedre rammer for, at nye innovative projekter kan se dagens lys på Aalborg Universitetet.”

På Expoen vil der derfor blandt meget andet være demonstrationer af et tabletspil som hjælper Zoologisk Museum med at formidle indhold på nye måder, systemer, der kan understøtte samarbejde i Virtual Reality, nye former for underholdning og kunstnerisk indhold, alternative former for interaktive historieforællinger i StoryWorlds, og træning i sociale færdigheder for børn med Autisme og ADHD ved hjælp af Virtual Reality.

Læs mere om åbningen af SMILE her: http://www.aau-cph.dk/nyheder/nyhed/aau-cph-og-samsung-vil-sammen-loese-fremtidens-udfordringer-med-nyt-medielaboratorium.cid309196

KONTAKT:

Henrik Schønau Fog, Lektor, Ph.D., Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 99 40 24 77. hsf@create.aau.dk

Lars Reng, Studielektor, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 99 40 24 78. lre@create.aau.dk

Nyheder fra AAU