AAU HAR STOR SUCCES MED TVÆRFAGLIG OG DATADREVET FORSKNING

AAU har netop modtaget tre ud af i alt otte bevillinger fra det nye VILLUM Synergy Program. Den høje succesrate er med til at manifestere universitetets position som et af landets stærkeste tværfaglige og datalogiske forskningsmiljøer.

Af Nina Hermansen

Tværfagligt samarbejde kan føre til banebrydende resultater. Det var baggrunden for, at VILLUM FONDEN i 2019 etablerede VILLUM Synergy Programmet. Formålet med programmet er at understøtte tværfaglig forskning og kombinere datalogi og anvendt matematik med forskning i eksempelvis samfundsvidenskab.

De første modtagere af bevillinger fra fonden har netop fået besked, og Aalborg Universitet markerer sig som en central spiller. Af de i alt 82 ansøgninger, er otte projekter udvalgt – og heraf er forskere fra Aalborg Universitet involveret i tre, med en samlet bevilling på knap 9 mio. kroner.

- Universiteter og forskere har udtrykt stor interesse for programmet, og ansøgningerne spænder bredt. De otte udvalgte projekter stræber højt og skal bruge imponerende datasæt til at se på alt fra klimaøkosystem til adfærdsøkonomi, siger Thomas Bjørnholm, der er forskningsdirektør i VILLUM FONDEN i en pressemeddelelse.

BIDRAGER TIL AT NÅ VERDENSMÅLENE

På Aalborg Universitet er især Institut for Datalogi godt repræsenteret, men der trækkes ligeledes på stærke ressourcer fra Institut for Byggeri, By og Miljø, Institut for Energiteknik og Institut for Kemi og Biovidenskab.

Institutleder ved Institut for Datalogi på Aalborg Universitet, Jesper Kjeldskov, er meget tilfreds med resultatet af den første bevillingsrunde:

- Vi bryster os af at være et af landets stærkeste datalogiske fagmiljøer, og med en succesrate som denne er der ingen tvivl om, at vi har noget at have det i. Det er nogle af de allerbedste dataloger, der er samlet her. Samtidig repræsenterer disse projekter også instituttets nye strategi, hvor vi fokuserer på at bringe en bred vifte af datalogiens discipliner i spil i forhold til at nå FN’s Verdensmål.

Dekan på Det Tekniske Fakultet for IT og Design på Aalborg Universitet, Henrik Pedersen glæder sig ligeledes over, at forskerne har stablet nye samarbejder på benene:

- Det er meget opløftende at se, at forskerne på tværs af institutter og fakulteter finder sammen i nye konstellationer, og at de formår at kombinere de mange gode kræfter fra ellers meget forskellige fagmiljøer. Det er uden tvivl et eksempel til efterlevelse.

FØLGENDE TRE PROJEKTER HAR FÅET STØTTE

PROJEKT CLAIRE: CONTROLING WATER IN AN URBAN ENVIRONMENT

Modtagere: Professor Kim G. Larsen, Institut for Datalogi og Professor MSO Michael Rasmussen, Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet.
Bevilling: 2,9 mio. kr.

PROJEKT: DATA SCIENCE MEETS MICROBIAL DARK MATTER

Modtagere: Professor Katja Hose og Professor MSO Thomas Dyhre Nielsen, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet og Professor MSO Mads Albertsen, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet.
Bevilling: 3 mio. kr.

PROJEKT: LIGHT-AI FOR COGNITIVE POWER ELECTRONICS

Modtagere: Professor Huai Wang, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet og Professor Bin Yang, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.
Bevilling: 3 mio. kr.

Nyheder fra AAU