AAU-forsker opnår kæmpe hæder i Kina

En af verdens bedste unge kinesiske forskere sidder på Institut for Datalogi ved Aalborg Universitet. Lu Chens ph.d.-afhandling er netop blevet kåret som en af de 10 bedste afhandlinger i Computer Science i Kina i 2017.

- Vi er særdeles stolte på vegne af vores kollega, der modtager så stor en hæder. Det viser, at Lu Chen er blandt verdens absolutte elite og at AAU kan tiltrække talenter fra det allerhøjeste niveau af det internationale forskningsmiljø, siger professor Christian S. Jensen, der arbejder med Lu Chen på AAU.

I oktober 2017 flyttede Lu Chen (nr. 2 fra venstre på billedet) til Aalborg for at fortsætte sin forskning på Institut for Datalogi på AAU efter at have afleveret sin ph.d.-afhandling ved Zhejiang University i Kina og efter et år som postdoc ved Nanyang Technological University i Singapore. China Computer Federation har nu kåret afhandlingen som en af de 10 bedste i Computer Science i hele Kina i 2017 – en stor bedrift i et land med over 2500 universiteter og et hav af forskere på højt niveau.

- Aalborg Universitet har en fremragende forskergruppe i datalogi, og jeg har allerede lært meget af mine nye kolleger. Som adjunkt på AAU har jeg fået en fantastisk mulighed for at arbejde med verdensklasseforskere og en perfekt platform for min forskning, siger Lu Chen, der nu fortsætter sin forskning i databaser på AAU’s Institut for Datalogi.

Afgørende at tiltrække talenter

I begyndelsen af februar var Lu Chen i Kina for at modtage prisen ved en ceremoni arrangeret af China Computer Federation. Ud over at være en stor personlig hæder for Lu Chen, så betyder det også meget for AAU, hvor Lu Chen forsker i databaser.

- Med alt hvad der sker inden for digitalisering, så er det ekstra vigtigt at Danmark og AAU kan tiltrække internationale forskertalenter i verdensklasse inden for Big Data. Lu Chen er et stort talent, og vi er stolte af at få bekræftet, at vi lige har ansat en af Kinas allerbedste unge dataloger, siger professor Christian S. Jensen, der arbejder sammen med Lu Chen på AAU’s Institut for Datalogi.

Kontakt:

Lu Chen, Adjunkt på Institut for Datalogi, AAU, luchen@cs.aau.dk

Christian S. Jensen, Professor på Institut for Datalogi, AAU, 2014 5250, csj@cs.aau.dk

Hiva Ahmadi, pressekontakt, AAU, 22 20 68 69, hiah@adm.aau.dk

Nyheder fra AAU