Otte nye AAU-medlemmer af videnskabeligt akademi

Den 26. april holdt Akademiet for Tekniske Videnskaber (ATV) årsmøde, hvor 40 nye medlemmer blev udpeget. I år tilfaldt æren blandt andet otte professorer fra AAU, der nu kommer i fornemt selskab med landets førende eksperter inden for tekniske videnskaber.

ATV optager nye navne hvert andet år, og kravet til de udvalgte er, at de skal have udvist en særlig fremragende indsats og et stort engagement i udviklingen af egne kernefaglige og tværfaglige aktiviteter, samt at de har et stort drive mod samfundsudviklingen. Både kandidater fra erhvervslivet og fra universiteterne kan komme i betragtning som medlem af akademiet.

De otte nye AAU-medlemmer af ATV er: Ole Kæselser Andersen, Mads Græsbøll Christensen, Anette Kolmos, Lone Kørnøv, Brian Vad Mathiesen, Izabela Ewa Nielsen, Petar Popovski og Stephen Edward Rees.

Det glæder AAU’s rektor Per Michael Johansen, at så mange AAU’ere er blandt ATV’s nyudpegede medlemmer.

- Det er et enormt skulderklap til hver enkelt af de nye medlemmer, men også til hele AAU for at kunne levere så mange kapaciteter til ATV. Fra politisk side bliver der lyttet meget til de råd og anbefalinger, der kommer fra akademiet, og derfor gør det mig stolt, at yderligere otte af vores forskere nu skal gøre deres indflydelse gældende her, siger Per Michael Johansen.

En af de otte nye AAU-medlemmer er professor Izabela Ewa Nielsen, der er glad og beæret over, at hun nu kommer til at kunne sætte sit aftryk på fremtidens teknologiudvikling. Hun skal blandt andet byde ind i ATV’s arbejde med at sikre fokus på uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion.

- Jeg betragter det som en stor ære at blive medlem af ATV. Det er et privilegie at være med til at præge den nationale dagsorden og bidrage til at fremme science og engineering. Begge er emner som har stor betydning for fremtidens samfund, og som i dag ikke får den bevågenhed, de fortjener, siger Izabela Ewa Nielsen.

Med de otte nye AAU’eres optagelse i akademiet, er AAU nu repræsenteret med i alt 37 ud af de ca. 800 medlemmer af ATV.

FAKTA OM AKADEMIET FOR DE TEKNISKE VIDENSKABER

ATV er en uafhængig, medlemsdrevet tænketank. ATV arbejder for, at Danmark skal være en af fem førende Science and Engineering-regioner i verden - til gavn for kommende generationer.

For at gøre visionen til virkelighed gennemfører Akademiet projekter og aktiviteter, der skaber umiddelbar værdi for virksomheder, universiteter og samfundet – og samtidig styrker rammevilkårene for teknologiudvikling.

KONTAKT

Izabela Ewa Nielsen, Professsor MSO på Institut for Materialer og Produktion: 2479 4641
Sanne Holm Nielsen, pressekontakt: 9940 3517

Nyheder fra AAU