nyhed

Smagsprøve på de videregående uddannelser i Nordjylland

Studiepraktikken på de nordjyske uddannelser er i år i en virtuel udgave. Kommende studerende har mulighed for at følge virtuel undervisning og dermed blive klogere på, om uddannelsen og studieformen passer til én.

I uge 43 kan nordjyske unge få en smagsprøve på en videregående uddannelse i Nordjylland. Konceptet kaldes Studiepraktik, og i år foregår det i en særlig corona-venlig udgave. Alt bliver nemlig afviklet virtuelt.

Det er Aalborg Universitet, Professionshøjskolen UCN, Erhvervsakademi Dania og Martec, der - med støtte fra Region Nordjylland og Aalborg Kommune - slår de virtuelle døre op.

- Der er al mulig grund til at deltage i Studiepraktik, selvom man i år desværre ikke fysisk kan møde uddannelserne. Studiepraktik er stadig det nærmeste, man kommer på at opleve, hvordan det er at gå på en bestemt videregående uddannelse, før man påbegynder den. Man bliver måske bekræftet i, at man er på rette spor eller finder ud af, at uddannelsen alligevel ikke er den rigtige. Så vi vil virkelig opfordre de unge til at gribe chancen og deltage, siger Majbritt Kortegaard, studie- og karrierevejleder, Studievalg Danmark, Center Nordjylland.

Studiepraktik varer én eller flere dage alt afhængig af hvilken uddannelse, man vælger. Undervejs kommer man til at følge virtuel undervisning og/eller særlige online forløb sammen med andre, der har tilmeldt sig virtuel Studiepraktik. Man bliver klogere på undervisningen, opgaverne, studieformen og studielivet, samt hvad man kan bruge uddannelsen til, når man er færdig. Desuden er der selvfølgelig rig lejlighed til at stille spørgsmål til studerende, undervisere og vejledere.

Man kan komme i Studiepraktik på en videregående uddannelse i Aalborg, Hjørring, Frederikshavn, Thisted og Hobro. Tilbuddet er til unge, der har afsluttet en ungdomsuddannelse (f.eks. stx, hhx, htx eller hf) eller er i gang med det sidste år. Man kan også komme i Studiepraktik, hvis man har en erhvervsfaglig baggrund.

Man kan læse mere om Virtuel Studiepraktik på www.studiepraktik.nu.

Som en del af Studiepraktik byder Aalborg Kommune også på en virtuel byvandring.

Læs mere om Studiepraktik på AAU her

Kontakt

• Morten Johansen, specialkonsulent, AAU Kommunikation, mail: mortenjo@adm.aau.dk, telefon: 9940 9182