nyhed

Ny viden om optimal iltbehandling til intensivpatienter

Verdens største studie i ilt giver videnskabelig evidens for, hvilken dosis ilt, der er optimal. Det kan blandt andet være vigtig viden i behandlingen af COVID-19-patienter

- Der er en hårfin balance mellem for lidt og for meget, når det handler om iltbehandling til intensivpatienter, fortæller professor i anæstesi- og intensivmedicin ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, og overlæge ved Aalborg Universitetshospital, Bodil Steen Rasmussen, som i samarbejde med kolleger netop har publiceret et nyt forskningsstudie om iltbehandling af lungesyge patienter på intensiv.

- Selvom ilt er ét af de hyppigst anvendte lægemidler, har der manglet videnskabelig evidens for, hvilken dosis, der er optimal. Vores studie giver os et mere sikkert grundlag for at give mindre ilt – også til COVID-19-patienter.

Læs også om studiet her. Den videnskabelige artikel kan findes på New England Journal of Medicines hjemmeside

Kontakt: