nyhed

Ny forskning: Solcelleanlæg gør os til nøjsomme forbrugere

Nyt solcelleprojekt fra BUILD på Aalborg Universitet viser, hvordan det at få solceller på taget aktiverer husstande til at leve mere miljøvenligt.

Når solen skinner fra en skyfri himmel, vælger de fleste danskere at bevæge sig udendørs. Det gælder ikke solcelleejeren, der i stedet går ned i familiens vaskekælder. Solskin betyder nemlig, at husets solcelleanlæg genererer masser af ny energi, så vaskedagen bliver så miljøvenlig som mulig. Det handler ikke kun om at spare penge. Målet er kun at forbruge netop den mængde energi, der skal til, for at tøjet bliver rent.

Solcelleejerens interesse for at holde øje med familiens miljøregnskab er sandsynligvis aktiveret i forbindelse med familiens investering i et solcelleanlæg på taget af huset. Det er en af konklusionerne i forskningsprojektet ”Solcelleejeres motivation og adfærd som prosumers”, som forskere fra BUILD på Aalborg Universitet står bag.

I forskningsprojektet har forskerne undersøgt, hvordan det at bo med et solcelleanlæg påvirker husstandens hverdagspraksisser og bevidsthed til at blive medskabende frem for forbrugende.

- Det er en stor tilfredsstillelse for mange solcelleejere, at de selv er medproducerende på deres strøm, og derved også medvirker aktivt til den grønne omstilling. Og så smitter indflydelsen af på andre praksisser i hjemmet, så der er potentiale for en sneboldeffekt, forklarer seniorforsker Mette Mechlenborg, der er en af forskerne bag projektet.

Analysen viser, at solcelleanlæg aktiverer borgerne til grøn omstilling. Særligt, hvis der er mere på spil end den økonomisk besparelse på elregningen. Solcelleanlæg giver nemlig viden om, hvordan vores strøm produceres, og hvad vi bruger den til. Samtidig giver det kompetence til selv at kunne gøre en forskel. Grethes historie er fortællingen om solcelleejeren – den nøjsomme prosumer.

- I virkeligheden handler solcelleanlæg om at genaktivere nogle af de dyder, vi forbinder med det danske landbrugssamfund: En grundlæggende ressourcebevidsthed - kun at bruge, hvad der er nødvendigt – og i øvrigt selv bidrage til produktionen, pointerer seniorforsker Mette Mecklenborg.

En fortsat udbygning af den vedvarende energi i det danske energisystem er en væsentlig parameter i den danske klimastrategi. Solceller hos private forbrugere er interessant, fordi der her forventes at være et stort uudnyttet potentiale for udbygning af elsystemet.

Projektets resultater

• 70.000 (tal fra 2018) er allerede solcelleejere i DK og hver femte boligejer er interesserede i at investere i et solcelleanlæg.
  • Solcelleejere er forskellige fra andre husstande, særligt i forhold til at have højere indkomst og oftere at have en teknisk uddannelse.
  • Købere af solcelleanlæg er i høj grad motiveret af at blive selvforsynende, af at kunne vise et godt eksempel til andre, og af at kunne opnå en økonomisk gevinst.
  • Husstande med solcelleanlæg (såkaldte ‘prosumers’) har generelt særegne elforbrugsmønstre. Særligt time- og øjebliksafregnede ‘prosumers’ har tendens til at flytte forbrug i forhold til hvornår solen skinner.
  • Husstande med solcelleanlæg (såkaldte ‘prosumers’) ser ud til at blive mere engagerede og interesserede i energiproduktion og forbrug.
  • Mange solcelleejere udvikler særlige energiproduktions praksisser, for eksempel kan aflæsning og optimering af solcelleproduktion i forhold til forbrug blive en slags hobby.

Mere information

Du kan læse mere om solcelleprojektet ved at downloade rapporten ”Hjemme med solceller på taget”.

Download rapporten

For citat eller yderligere information kontakt venligst:

• Seniorforsker ved BUILD Mette Mechlenborg: 6130 9634
  • Presseansvarlig ved BUILD Carina Liesk: 5382 1133

Læs desuden omtale i Information 12. januar 2021: Solceller på taget gør os mere energibevidste