nyhed

Nødrespirator fra AAU klar til verden

Forskningsgruppe på Aalborg Universitet (AAU) har udviklet en nødrespirator og deler ’opskriften’ med hele verden

Frygten i Danmark og resten af verden er, at der ikke er nok respiratorer, der er så afgørende for at redde de mest syge af Corona-virussen. Nu har forskningsgruppen The Respiratory and Critical Care Group (RCare) på Aalborg Universitet (AAU) i samarbejde med en række industrielle samarbejdspartnere arbejdet på højtryk de seneste par uger for at udvikle en nødrespirator, der kan imødekomme den alvorlige mangel på respiratorer under corona-pandemien. Resultatet er nu klar til deling i Danmark og resten af verden.

’Opskriften’ deles med verden

Forskerne lægger alle specifikationer om respiratoren ud på nettet frit tilgængeligt for alle i verden, der ønsker at producere den. Og det kan gå stærkt. Fordelene ved denne nødrespirator er nemlig, at den kan produceres af industrikomponenter, som er tilgængelige stort set over alt. Den er relativ enkel og billig at producere, og den har de samme nødvendige funktioner som en traditionel respirator, men er ikke så kompleks og højteknologisk i produktion og anvendelse.

Forskningen, der nu har resulteret i en konkret og håndgribelig løsning, er blandt andet støttet af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

- Det er et godt eksempel på, hvordan forskning kan gøre en konkret og hurtig forskel i kampen mod coronavirus – endda med viden, der kan komme hele verden til gavn. Jeg er meget imponeret over, så hurtigt det er gået med at opnå resultater, der kan gavne behandlingen af patienter og bidrage til, at vi udnytter kapaciteten i sundhedsvæsenet bedst muligt. Og jeg er glad og stolt over, at vi har nogle af verdens førende forskere herhjemme, som er i fuld gang med at skaffe viden og finde løsninger, der kan hjælpe os alle sammen, udtaler uddannelses- og forskningsminister, Ane Halsboe-Jørgensen.

Rektor på AAU, Per Michael Johansen, er enig:

- Først og fremmest en stor tak til forskerne for at have arbejdet næsten uafbrudt de seneste uger med at finde en løsning, der i sidste ende kan redde menneskeliv. Det fortjener stor anerkendelse. Med deres nødrespirator bliver de et fornemt eksempel på AAU, når vi er bedst. Aalborg-modellen skaber meget mere end forskning og uddannelse. Den skaber indsigt, løsninger og udvikling, siger han.

Specifikationer og informationer om nødrespiratoren er gjort tilgængelige på dette website https://github.com/CoRescue, og den gode nyhed udbredes blandt andre via Dansk Industri og dennes søsterorganisationer i verden.

Uddannelses- og Forskningsministeriet og Poul Due Jensens Fond har støttet projektet. Dette muliggør, at AAU kan fremstille 25-30 nødrespiratorer, der stilles til rådighed for de danske myndigheder, hvis der bliver behov for det. Lægemiddelstyrelsen har reageret hurtigt med en dispensation for CE-mærkning til AAU. Denne dispensation er kun gyldig for brug af respiratoren i Danmark.

Kontaktoplysninger:

• Pressekontakt AAU: Strategisk rådgiver Lone Bechmann, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, AAU, Mobil: 22 19 12 53, E-mail: lbec@adm.aau.dk
  • Pressekontakt Uddannelses- og Forskningsministeriet: Pressekonsulent Rasmus Baad, Direkte telefon: 72 31 80 73, E-mail: rasb@ufm.dk