nyhed

Kirsten Gram-Hanssen valgt til indflydelsesrig EU-komité

AAU-professor Kirsten Gram-Hanssen er inviteret ind i den udvælgelseskomité, der fremadrettet skal udpege medlemmer til ERC Scientific Council.

EU-kommissær for innovation, forskning, kultur, uddannelse og ungdom Mariya Gabriel har inviteret seks europæiske topforskere ind i den udvælgelseskomité, der fremadrettet skal udpege medlemmer til ERC Scientific Council. Blandt de seks er AAU-professor Kirsten Gram-Hanssen fra Institut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), som selv modtog et ERC-advanced grant i 2019.

ERC Scientific Council er Det Europæiske Forskningsråds styrende organ. Det består af 22 medlemmer, der alle er fremtrædende europæiske videnskabsfolk, og som repræsenterer det videnskabelige samfund i Europa bredt. Og det er altså disse 22 medlemmer, som Kirsten Gram-Hanssen skal være med til at udpege. Et arbejde, AAU-professoren ser frem til.

- Det Europæiske Forskningsråd har meget væsentlig betydning for forskningens generelle udvikling, fordi det støtter den frie forskning og samtidig giver mulighed for ambitiøse og store forskningsprojekter. Udpegningen af de medlemmer, der sidder i rådet, er afgørende for fortsat at sikre rådets arbejde, og jeg ser frem til denne mulighed for at være med til at præge den europæiske forskning i de kommende år, siger Kirsten Gram-Hanssen.

Udvælgelseskomitéen vil fokusere på både at sikre kontinuitet og fornyelse af ERC Scientific Council, der står over for store opgaver som opstarten af ​​Horizon Europe, der er det kommende EU-forsknings- og innovationsprogram.

For Aalborg Universitet er det enormt værdifuldt at være repræsenteret i det europæiske forskningssystem, og derfor vækker udnævnelsen af Kirsten Gram-Hanssen også stor glæde hos dekan Mogens Rysholt Poulsen.

- Det er et stort skulderklap til Kirsten. En international post af denne kaliber vidner om, at Kirsten er en kapacitet, vi kan være stolte af på AAU. Jeg er overbevist om, at posten vil give os et værdifuldt indblik i europæisk forskningspolitik, som vi på AAU og i dansk forskning generelt kan drage nytte af, siger Mogens Rysholt Poulsen, der er dekan for det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet på AAU.

Udvælgelseskomiteen består af:

• Carl-Henrik HELDIN (formand) - Uppsala Universitet, formand for bestyrelsen for Nobelfonden, Sverige
  • Barbara FLUECKIGER - Zürich Universitet, Schweiz
  • Kirsten GRAM-HANSEN - Aalborg Universitet, Danmark