nyhed

Hverdagen er for mange mennesker blevet digital under corona-krisen. Foto: Colourbox

Forskere fra AAU og ITU kortlægger danskernes digitale hverdag under corona-krisen

Nyt forskningsprojekt med forskere fra AAU og ITU skal kortlægge det digitale liv, der er opstået som konsekvens af corona-krisen. Forskerne søger deltagere til projektet, der skal være med til at tegne et billede af, hvordan danskerne bruger digitale medier til at opretholde hverdagen.

Mens landet er lukket ned, og vi skal være sammen om at holde afstand, er tusindvis af danskere tvunget til at arbejde hjemmefra og begrænse det sociale samvær til video-samtaler. For mange er hverdagen blevet digital i et hidtil uset omfang. Et nyt forskningsprojekt med forskere fra Aalborg Universitet (AAU) og IT Universitet (ITU) vil nu kortlægge, hvordan digitaliseringen former danskernes hverdag.

- Vi står midt i danmarkshistoriens største digitaliseringseksperiment og i modsætning til stort set alle andre digitaliseringsprojekter, er det her drevet af borgerne selv. Vi er alle frivillige eller ufrivillige deltagere og de erfaringer, vi gør os, vil komme til at forme enhver diskussion om, og videreudvikling af, det digitale velfærdssamfund i fremtiden, siger lektor Anders Kristian Munk fra Teknoantropologisk Laboratorium på AAU.

Sammen med professor Brit Ross Winthereik fra ITU leder han projektet ’Hverdagens digitalisering under coronakrisen’, som skal undersøge, hvordan danskernes nye hverdag helt konkret fungerer. Det materiale, der bliver indsamlet, kan i fremtiden hjælpe os med at forstå, hvilke spor corona-krisen har lagt for fremtidens digitalisering af Danmark.

For at finde det bredest mulige udsnit af eksempler på, hvordan danskerne har digitaliseret deres hverdag, høster forskerne data fra en række digitale platforme og leder efter mønstre i den måde, vi diskuterer coronakrisens konsekvenser på. Derefter opbygger de et arkiv af dagbøger og kvalitativt interviewmateriale med danskernes egne historier.

Forskerne søger deltagere

Forskerne leder lige nu efter deltagere, som har lyst til at fortælle om deres oplevelser med en digital hverdag under coronakrisen. Enten ved at lade sig interviewe telefonisk eller ved at føre en smartphone-dagbog i 14 dage. Formålet er at indsamle de ’små’ historier om, hvordan borgerne har fundet digitale løsninger på de udfordringer de selv opfatter som presserende. I dagbogen vil deltagerne derfor blive bedt om at beskrive helt almindelige hverdagssituationer, som man oplever dem fra dag til dag.

- Den store historie om Danmarks håndtering af Covid-19 skriver i øjeblikket sig selv på Regeringens pressemøder og i nyhedsdækningen generelt. Men hvis forskningen i fremtiden skal have mulighed for at beskæftige sig med den almindelige danskers hverdagsoplevelser, så er vi nødt til at gøre en indsats nu for at dokumentere dem. Her har vi brug for danskernes bidrag, siger Anders Kristian Munk.

Læs mere og tilmeld dig på projektets hjemmeside her

Kontakt:

• Anders Kristian Munk, lektor ved Teknoantropologisk Laboratorium på AAU, telefon: 99 40 74 74, mail: anderskm@hum.aau.dk.
  • Lea Laursen Pasgaard, journalist ved AAU Kommunikation, tlf. 20 97 34 19, mail: llp@adm.aau.dk.