nyhed

Fleksible isolationsrum og forbedret ventilation er vigtige brikker i kampen mod pandemier

Isolationsrum i offentlige bygninger med fleksible ventilationssystemer og forbedret ventilation skal i fremtiden være et vigtigt led i Danmarks forsvar mod pandemier. Det mener forskere fra instituttet BUILD på Aalborg Universitet.

Under 2. verdenskrig blev der bygget utallige beskyttelsesrum i offentlige - og private bygninger i Danmark. Forskere fra BUILD på Aalborg Universitet mener, at de danske myndigheder bør lade sig inspirere af den indsats i arbejdet med de nye beredskabsplaner for håndtering af fremtidige pandemier. Et afgørende punkt i de nuværende beredskabsplaner er det danske sundhedsvæsens kapacitet til isolation og indlæggelse af coronasmittede patienter. Det vil det også være ved fremtidige pandemier.

Ifølge forskerne på BUILD skal de danske myndigheder derfor fremover sørge for, at man nemt kan etablere isolationsrum i nybyggeri og ved renovering af offentlige bygninger. Det gælder også for ventilationen i bygningerne, som fremadrettet skal designes bedre til at forhindre smittespredning.

Offentlige bygninger skal gøres klar til fremtidige pandemier

På Instituttet BUILD har en forskergruppe set på, hvordan man effektivt kan omdanne rum i offentlige bygninger i hele landet - såsom skoler, kaserner og sportspladser - til isolationsrum.

- Det betyder så, at man ved fremtidige renoveringer sørger for at sikre, at nogle rum kan konverteres til isolationsrum inden for kun et døgn med midlertidig negativt tryk, stort luftskifte og luftrensning  i tilfælde af en pandemi”, forklarer professor ved BUILD Alireza Afshari

Bygningerne skal være placeret strategisk i hele DK, så myndighederne på kort tid kan åbne op for isolationsrum til patienter over alt i landet, hvis en ny pandemi rammer.

Regering og sundhedsmyndighederne satser på isolation

Den strategi falder godt i tråd med de budskaber, både statsminister Mette Frederiksen og sundhedsmyndighederne kom med på pressemødet den 12. maj, hvor statsministeren talte om, hvordan vi i fremtiden kan sikre os mod fremtidige pandemier: ”Beskyttelsesværn som en ny infrastruktur”, var blandt andet nogle af ordene på pressemødet.

- Den nye pandemi-strategi, der blev præsenteret for offentligheden på pressemødet i mandags, har netop fokus på test, opsporing og isolation. Hvis vi tænker fremad og også etablerer faste isolationsrum i eksempelvis offentlige bygninger, vil vi være bedre rustede til at beskytte borgerne under fremtidige pandemiske udbrud, pointerer Alireza Afshari.

Ventilationsanlæg skal forhindre smittespredning

Udover at sikre, at offentlige bygninger ved mindre justeringer og renoveringer kan omdanne udvalgte lokaler til isolationsrum, så peger forskerteamet fra BUILD  også på vigtigheden af at have fokus på de eksisterende ventilationsanlæg. De skal designes, så de forhindrer smittespredning.

I bygninger med offentlig adgang som supermarkeder, indkøbscentre, skoler, daginstitutioner og offentlige kontorer og plejeinstitutioner kan man minimere risikoen for smittespredning via ventilationsanlæggene. Recirkulation i ventilationsanlægget skal kunne slås fra, elektronisk eller manuelt. For selv hvis man har filtre på den recirkulerede luft, er det ifølge forskerteamet på BUILD sjældent godt nok til at tilbageholde vira. Også fancoils, der bruges til at køle luften, bør man slukke, medmindre der er et særligt behov for køling. Begrundelsen er, at viruspartikler kan sætte sig i maskinens grove filter og blive blæst tilbage ind i lokalet, når den tændes igen.

- Myndigheder, forskere og industrien skal begynde at se på, hvordan bygningsreglementet, normer og standarder kan ændres, så ventilationsanlæg i nye bygninger fra starten designes til at forhindre smittespredning. Fremtidige bygninger har brug for markant bedre ventilationssystemer for at minimere krydskontaminering, forbedre luftfordelingen og indblæsningskapaciteten”, anbefaler professor emeritus Peter V. Nielsen ved Instituttet BUILD og fortsætter,

- Man kunne for eksempel også tænke på systemer, der i perioder kan omstilles til særlig højt luftskifte og forsyning af ren udeluft ved mindre omstillinger, selv om det måske giver højere driftsomkostninger.

Læs mere her:

For citat eller yderlige information kontakt venligst:

Alireza Afshari
Professor ved instituttet BUILD på AAU