nyhed

Esbjergs erhvervsliv garanterer job til nyuddannede ingeniører

Flere studerende til Esbjerg og øget adgang til kvalificeret arbejdskraft er målsætningen bag ny aftale mellem Aalborg Universitet (AAU) og Business Esbjerg. Med aftalen garanterer erhvervslivet ingeniøruddannede dimittender fra AAU i Esbjerg job i minimum seks måneder efter endt uddannelse. Aftalen skal bidrage til at sikre vækst i Sydvestjylland på den anden side af coronakrisen

AAU i Esbjerg udklækker hvert år ca. 100 nye ingeniører. De er eftertragtede og langt de fleste kommer hurtigt i job enten i Esbjerg eller i andre dele af Danmark. Men for at styrke byens og regionens muligheder for at tiltrække studerende og fastholde kvalificeret arbejdskraft har AAU og Business Esbjerg indgået en aftale om øget samarbejde. I praksis betyder aftalen, at erhvervslivet giver en seks måneders jobgaranti til kandidater fra AAU i Esbjerg, og at de studerende og erhvervslivet er forpligtet til et endnu tættere samarbejde undervejs i uddannelsesforløbet. Målet er, at aftalen skal understøtte arbejdet med at sikre byens vækstpotentiale, når tågen fra coronakrisen igen letter.

FREMTIDSSIKRING AF ERHVERVSLIVETS VÆKSTMULIGHEDER

Hos Business Esbjerg ser man aftalen som et led i en fremtidssikring af vækstmulighederne for erhvervslivet i Sydvestjylland.

- Ved at indgå i jobgarantiordningen med AAU i Esbjerg viser erhvervslivet i Sydvestjylland, at de er villige til at gå foran i kampen for at sikre flere studerende til Esbjerg. På en anden side af corona-krisen vil der stadigt være behov for dygtige og højtkvalificerede medarbejdere. Før krisen havde vi igennem længere tid været vidne til, at mange virksomheder sagde nej til ordrer og gik glip af vækstmuligheder. Med dette initiativ vil vi være med til at sikre, at det ikke sker igen, når der for alvor kommer gang i hjulene, siger Susanne Nordenbæk, der er direktør for Business Esbjerg.

Hun mener, at samarbejdet mellem erhvervsliv og universitet fremtidssikrer områdets erhvervsliv via adgang til dygtige og kompetente kandidater.

- Jobgarantien vil forhåbentlig tiltrække flere ambitiøse unge fra Danmark og udlandet, som kan se alle fordelene ved at vælge Esbjerg-området til. Det er ikke synligt nok for unge i Hillerød eller Hamborg, at vi kan byde på spændende internationale karrieremuligheder, men det forventer vi, at dette samarbejde kan være med til at ændre, uddyber hun.

”RETURN ON INVESTMENT” FOR ERHVERVSLIVET

Udover jobgarantien indeholder den nye aftale også et krav om, at de studerende på AAU i Esbjerg og kommunens erhvervsliv skal arbejde tæt sammen i løbet af uddannelsen. Den tilgang ligger ikke fjernt for studerende på AAU, der gennem den problembaserede tilgang til læring (PBL-modellen) er vant til at samarbejde med eksterne partnere.

- AAU er kåret som Europas bedste ingeniøruniversitet, både hvad angår forskning og uddannelse, og et af vores mest markante kendetegn er vores evne til at samarbejde med vores omgivelser. Derfor er jeg overbevist om, at aftalen bliver en samfundsmæssig ”return on investment”, hvor virksomhederne forpligter sig til at tage imod kandidaterne, mod at de til gengæld øger deres chancer for at fastholde kvalificeret arbejdskraft på sigt, siger Inger Askehave, der er prorektor på Aalborg Universitet.

ET AF FLERE INITIATIVER FOR EN ATTRAKTIV STUDIEBY

Også fra politisk side vækker aftalen om jobgaranti glæde. Borgmester Jesper Frost Rasmussen er glad for, at AAU og Business Esbjerg har taget et skridt, der skal gøre det endnu mere attraktivt at studere og efterfølgende etablere sig som borger i Esbjerg Kommune.

- Esbjerg har i en årrække kæmpet med at kunne rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Virksomhederne tilbyder attraktive jobs, spændende jobindhold, interessante karriereforløb og et internationalt perspektiv. Især på ingeniørkompetencer er erhvervslivet udfordret, og en af forklaringerne er givetvis, at der bliver uddannet for få ingeniører i Esbjerg. Derfor hilser jeg tiltaget med jobgaranti meget velkommen. Jeg tror på, at kommende ingeniørstuderende vil se jobgarantien som en god måde at lette overgangen fra studieliv til spændende arbejdsliv, siger Jesper Frost Rasmussen.

Han understreger, at der allerede er et udstrakt samarbejde mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne i Esbjerg, og at jobgarantien er endnu et godt eksempel på, at erhvervsliv, uddannelsesinstitutioner og Esbjerg by vil de unge.

FAKTA OM AFTALEN OM JOBGARANTI

• Jobgarantien forudsætter, at den studerende gennemfører sin uddannelse på normeret tid.
  • Jobgarantien forudsætter, at dimittenden har skrevet projekt eller været i praktikforløb hos en virksomhed (mindst 15 ECTS).
  • Jobgarantien forudsætter danskkundskaber svarende til niveau B1 på CEFR-skalaen.
  • Læs mere om forudsætningerne for jobgaranti-ordningen her.

AAU – ET INTERNATIONALT ANERKENDT UNIVERSITET

• AAU er kåret som Europas bedste ingeniøruniversitet og nummer fire i verden (U.S. News and World Report, 2020)
  • AAU tilbyder Europas bedste og verdens fjerdebedste ingeniøruddannelser (MIT-rapport: “The global state of the art in engineering education, 2018”)
  • AAU’s tilgang til og forskning i uddannelse er rangeret som verdens bedste (Times Higher Education Impact, 2020)