nyhed

Coronasmitte sat på formel: Forskere fra DTU og AAU laver beregninger for sikker genåbning

Den gradvise genåbning af Danmark skal ske i et tempo, hvor sundhedsvæsenet fortsat har kapacitet til at behandle nye coronapatienter, men hvor flest muligt samtidig får lov at vende tilbage til en nogenlunde normal hverdag. Matematiske modeller fra DTU og AAU hjælper myndighederne med at regne ud, hvad der er bedst at åbne og hvornår.

Hvordan kan vi hurtigst muligt genåbne Danmark på den mest forsvarlige måde, så sundhedsvæsnets kapacitet ikke samtidig overskrides?

Dette helt store spørgsmål hjælper flere end 45 forskere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Aalborg Universitet (AAU) med at finde svar på. Det gør de med matematiske modeller, hvor aktuelle data om antal smittede, indlagte og døde bruges som grundlag for at beregne konsekvenserne ved forskellige tiltag i den gradvise genåbning.

- Udgangspunktet for vores beregninger er, at sundhedsvæsnets kapacitet til at behandle COVID19-patienter ikke overskrides for hvert tiltag i genåbningen. Vi kan regne på, hvad hvert enkelt tiltag i den gradvise genåbning kan medføre i antal nye smittetilfælde. Det kan bruges til at kvalificere myndighedernes beslutninger om, hvad de næste skridt skal være. Risikoen for smittespredning er forskellig alt efter om det fx er frisører eller plejehjem, der genåbnes. Disse såkaldte smitteprofiler er med i vores matematiske modeller, så myndighederne så præcist som muligt kan beslutte, i hvilken rækkefølge og med hvilket tidsinterval der kan lempes på nedlukningen af landet, forklarer professor ved Institut for Elektroniske Systemer Jakob Stoustrup, der er leder af AAU’s rolle i projektet.

Beregningsmodellerne fra DTU og AAU optimerer de beregninger, som myndighederne i forvejen foretager løbende.

- Vi bruger eksisterende beregningsmodeller, der også bruges på andre områder i fx planlægningen af flytrafik, eller når man skal tilpasse produktion til efterspørgsel på elektricitet. Vores beregninger kan bruges som en slags håndtag oven på myndighedernes epidemiologiske modeller, så de kan tilrettelægge den mest lempelige genåbning. Tilsvarende kan beregningerne bruges den anden vej også, hvis der bliver behov for at begrænse smittespredningen igen, siger professor Jakob Stoustrup.

Efter planen skal projektgruppen præsentere en første skitse for myndighederne i slutningen af næste uge (uge 17, red.), og den endelige model forventes klar i slutningen af juni.

Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden med knap fem millioner kroner.

Læs mere om projektet i pressemeddelelsen fra Novo Nordisk Fonden

Fra AAU deltager forskere fra i alt tre fakulteter og fire institutter:

• Det Tekniske Fakultet for IT og Design, herunder
    • Institut for Elektroniske Systemer
    • Institut for Arkitektur og Medieteknologi
  • Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige fakultet, herunder
    • Institut for Matematiske Fag
  • Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, herunder
    • Klinisk Institut

Kontakt:

• Jakob Stoustrup, professor ved Institut for Elektroniske Systemer, mobil: 26 12 60 59, mail: jakob@es.aau.dk
  • Trine Kristensen, journalist ved AAU Kommunikation, mobil: 61 96 71 91, mail: tjek@adm.aau.dk