nyhed

AAU-software skal kortlægge corona-symptomer

Alle danskere kan nu bidrage til forskning i coronavirus. En person med coronavirus har værdifuld indsigt i, præcist hvilke symptomer virussen medfører – men en helt symptomfri person kan ligeledes bidrage med værdifuld viden om udbredelsen af coronavirus i Danmark. Aalborg Universitet har netop lanceret en digital kortlægningsplatform, hvor alle danskere kan bidrage ved at registrere deres aktuelle sundhedstilstand. Den indsamlede data skal give et enestående billede af coronavirus i Danmark og kan på sigt måske bruges til udvikling af vacciner eller prognoser for andre sygdomsepidemier.

Har du feber? En dunkende hovedpine? Føler du smerter eller en trykken for brystet? Hvad er din nuværende kropstemperatur? Og kan du tage en dyb indånding og holde vejret i 10 sekunder uden at hoste?

Det er spørgsmål som disse, der skal kortlægge præcist hvilke symptomer, personer med sygdommen COVID19, der forårsages af coronavirus, oplever. Men føler du dig frisk og symptomfri, kan din sundhedstilstand være mindst lige så relevant for forskerne at kende til. Viden om både smittede, måske-smittede og raske personer kan nemlig tilsammen bidrage til et samlet billede af udbredelsen af coronavirus i Danmark.

Aalborg Universitet har netop lanceret en beta-version af C19 SymMaps, der er en digital kortlægningsplatform. Platformen er tilgængelig på c19.aau.dk, og her kan syge såvel som raske danskere flere gange dagligt registrere deres eventuelle symptomer og generelle velbefindende.

Software giver detaljeret overblik over symptomer

- Vi har brug for mere detaljeret viden om de symptomer, som COVID19 medfører. Da det kun er personer med meget svære symptomer, der indlægges og dermed følges af sundhedsvæsenet, er der en stor gruppe med lettere eller måske slet ingen symptomer, som vi ved meget lidt om. Men denne gruppe har værdifuld viden om, hvilke symptomer sygdommen medfører. Med C19 SymMaps kan vi få et detaljeret overblik over bredden, smitteudviklingen og forandringer i symptomer over tid. Derfor håber vi, at så mange danskere som overhovedet muligt har lyst til at bidrage med information om lige præcis deres sundhedstilstand, uanset om de kun har få eller slet ingen symptomer, forklarer lektor Shellie Boudreau fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet.

C19 SymMaps kan tilgås af alle via fx smartphone eller tablet, og alle – uanset om man har symptomer eller ej – kan bidrage med viden. Den data, der bliver samlet i kortlægningen, kan supplere den viden, som sundhedsmyndighederne i øvrigt indsamler om COVID19. Det er blandt andet planen at stille data til rådighed for Statens Serum Institut.

- Resultaterne kan på sigt hjælpe med at danne et overblik over, hvordan COVID19 påvirker forskellige grupper, fx ud fra alder, køn og bopæl. Derudover kan den detaljerede viden om symptomer måske bruges i udviklingen af vacciner eller i prognoser for andre sygdomsepidemier, siger lektor Shellie Boudreau.

Softwaren fungerer i praksis ved, at man via et simpelt tegneprogram markerer, hvor man har ondt eller oplever ubehag og derudover registrerer fx sin temperatur og øvrige symptomer. Man kan registrere sin tilstand flere gange dagligt og på den måde bidrage til et detaljeret overblik over COVID19-symptomer.

- Vi forsøger altid at få vores forskning ud af vores laboratorier, så de kan gøre gavn. Dette projekt er et rigtig godt eksempel på forskning, der giver viden til verden, og som potentielt kan bidrage med ny viden om coronavirus og COVID19, siger institutleder Kim Dremstrup fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi.

Om C19 SymMaps

C19 SymMaps er en digital kortlægningsplatform, der skal skabe overblik over udbredelsen af coronavirus i Danmark. C19 SymMaps bruger samme software som web-app’en Navigate Pain, der giver personer med kroniske smerter og fysisk ubehag mulighed for præcist at kortlægge deres smerter og ubehag via et simpelt tegneprogram. Navigate Pain er udviklet af AAU-startup-virksomheden Aglance Solutions ApS.

Alle personer kan flere gange dagligt registrere deres tilstand, uanset om man har aktuelle eller har haft tidligere symptomer, eller om man slet ingen symptomer har.

Helbredsoplysninger i C19 SymMaps indsamles via REDCap, der er et sikkert forskningssystem til indsamling af sundhedsdata.

Find C19 SymMaps her

C19 SymMaps er skabt i et tæt samarbejde mellem forskere fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Aalborg Universitet:

Kontakt

Shellie Boudreau, lektor, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi og Center for Neuroplasticity and Pain (CNAP)
E-mail: sboudreau@hst.aau.dk

Kim Dremstrup, institutleder, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi