nyhed

AAU i verdenstop på bæredygtighed

AAU stryger ind i top ti på den vigtigste rangliste for verdens universiteter og deres bidrag til FN’s verdensmål. Med en førsteplads på verdensmålet for kvalitetsuddannelse og en andenplads på målet om rent vand og sanitet havner AAU på en samlet sjetteplads blandt mere end 1000 globale universiteter ifølge det anerkendte Times Higher Education.

Aalborg Universitet er et af de universiteter i verden, der bidrager allermest til bæredygtig omstilling. Ifølge en frisk rangliste over universiteters bidrag til at nå FN’s verdensmål for bæredygtig omstilling ligger AAU på en sjetteplads blandt mere end tusind universiteter verden over.

Times Higher Education er en af de mest anerkendte globale ranglister for universiteter, og deres Impact Ranking hædrer AAU med en førsteplads på verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse og en andenplads på verdensmål 6 om rent vand og sanitet foruden den samlede sjetteplads foran 1109 andre universiteter som amerikanske MIT.

- Jeg er glad for anerkendelsen af, at vores forskere leverer topresultater på en lang række fagområder, som tilsammen gør verden mere bæredygtig. At vi også igen ligger nummer ét på kvalitetsuddannelse er endnu en bekræftelse af, at vi har fat i noget helt særligt med AAU’s problembaserede læringsmodel, PBL, og stadig er ét skridt foran med at videreudvikle det, siger rektor Per Michael Johansen.

Topforskere og studerende arbejder på hvert enkelt verdensmål

Bag de flotte placeringer på ranglisterne ligger bunker af forskningsresultater og projekter inden for hvert af FN’s 17 verdensmål, såsom mål 6, der handler om rent vand og sanitet til alle på jorden, og hvor AAU opnår en global andenplads.

Her udvikler AAU-forskere f.eks. en DNA-baseret metode, der kan kortlægge bakterier i spildevand hurtigere end i dag og vil betyde, at rensningsanlæggene i fremtiden kan mindske forbruget af energi og kemikalier.

Som led i den problembaserede læringsmodel arbejder AAU-studerende også helt konkret med at nå FN’s verdensmål allerede under studietiden. F.eks. udviklede to studerende under deres uddannelse en særlig pose, som kun ved hjælp af sollys kan rense fire liter drikkevand på fire timer. Den såkaldte SolarSack er testet i Uganda og kan give rent vand til to millioner mennesker i Østafrika.

Andre AAU-forskere, der arbejder med verdensmål 6, er førende inden for bl.a. vandrensningsmembraner, pesticidudledninger, forebyggelse af oversvømmelser og fremtidssikring af vandinfrastruktur, mens AAU også råder over verdensklassefaciliteter som verdens største laboratorium til analyse af mikroplast i vand.

Yderligere information

- Times Higher Education er en af verdens allermest anerkendte rankings af universiteter. Times Higher Education Impact Ranking er den eneste globale rankingliste, der måler universiteter verden over på deres bidrag til at nå FN’s verdensmål via deres uddannelse, forskning og samarbejde med omverdenen.

Kontakt

• Bo Jeppesen, strategisk chefrådgiver og kontakt til rektor Per Michael Johansen: mobil: 61 40 40 61, mail: boje@adm.aau.dk
  • Hiva Ahmadi, journalist, AAU Kommunikation: mobil: 22 20 68 69, mail: hiah@adm.aau.dk