Talentprogram for studerende giver gevinst

På Aalborg Universitet spotter man kommende forskningstalenter tidligt i uddannelsen - så tidligt, at nogle studerende end ikke har afleveret deres bachelor, inden de får deres første videnskabelige artikel udgivet

Medicinstuderende Maria Lukács Krogager bliver ikke færdig med sin uddannelse på normeret tid. Og det skyldes først og fremmest, at hun har haft så travlt med at forske, at hun har måttet tage orlov - et såkaldt forskningsår - fra Aalborg Universitet. Nu er hun tilbage på 11. semester.

- Ja, jeg er bagud i mit studie, for jeg kan lide at forske. Samarbejdet med epidemiologerne og statistikerne om et projekt er både spændende og enormt lærerigt, og samtidig gav forskningsåret mig mulighed for at følge en række kurser inden for emner, der interesserer mig, forklarer Maria Lukács Krogager.

Hun er en af de studerende på Aalborg Universitet, der tidligt er blevet støttet i at forske, og det har ført til, at hun allerede i 2013 og 2014 skrev sin første videnskabelige artikel. Da var hun stadig i gang med sin bachelor-uddannelse. Artiklen handlede om, hvilket kalium-niveau der er det mest optimale til patienter med akut hjertesvigt. Hendes anden artikel, der handlede om optimalt kalium ved forhøjet blodtryk, blev bragt i det meget anerkendte European Heart Journal.

- Vi forsøger at identificere talentet tidligst muligt, og så hjælper vi dem med at finde et emne, der potentielt set kan føre til en videnskabelig artikel, der kan publiceres, forklarer klinisk professor Peter Søgaard, Det Sundhedsvidenskabelige fakultet ved Aalborg Universitet.

Vil beholde lægerne i Nordjylland

Peter Søgaard lægger ikke skjul på, at instituttet har en bagtanke med programmet:

- Vi får knyttet ambitiøse og talentfulde forskere tættere til universitetet tidligt i deres uddannelse. I de tre år vi har de studerende i talentprogrammet, er de meget produktive. I øvrigt bidrager forskningsarbejdet også til, at de studerende bliver ph.d.er relativt tidligt og dermed hurtigt er klar til en karriere - her eller i udlandet. Det giver et bedre CV, når de skal ud og søge job, påpeger Peter Søgaard, der drømmer om, at talentprogrammet medvirker til, at flere nyuddannede læger bliver i Region Nordjylland, hvor der jo er lægemangel.

Hjælper nye junior-forskere i gang

For Maria Lukács Krogager er forskning gået i blodet på hende:

- Jeg har allerede fået bragt to artikler. Artiklen i European Heart Journal er siden blevet citeret flere steder, og det er vigtigt, når man vurderer betydningen af den enkelte artikel. Desuden har jeg flere artikler undervejs - det tager jo lang tid, inden en videnskabelig artikel bliver godkendt og bragt, fortæller hun og fortsætter:

- Fordelen ved, at vi er så mange studerende, der forsker, er også, at vi kan hjælpe hinanden - vi støtter nye studerende, der skal i gang med at forske og læser korrektur på hinandens videnskabelige artikler.

Maria Lukács Krogager er en af to studerende på Aalborg Universitet, der har fået bragt en artikel i European Heart Journal, og flere medstuderende har fået bragt artikler i en række andre videnskabelige tidsskrifter.

- En lang række artikler er på vej, slår Peter Søgaard fast. Han fremhæver den organisation, der er bygget op omkring afdeling for biostatistik og epidemiologi ved professor Christian Torp-Pedersen, der er en meget aktiv kollega i processen, ligesom også statistikere og tidligere ph.d.-studerende bidrager, så alle nye kan få optimal vejledning.

Han håber, at regionen kan se potentialet i talentprogrammet og dermed vil støtte, at Aalborg Universitet udvikler flere programmer, der kan fastholde akademikere i regionen.

Kontakt:

• Peter Søgaard, klinisk professor ved Klinisk Institut, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, 97 66 44 39, pes@dcm.aau.dk
  • Lone Bechmann, pressekontakt Aalborg Universitet, 99 40 20 11, lbec@adm.aau.dk

Nyhedsliste år 2017