International workshop vil udvikle fremtidens energiforsyning

Verdenssamfundet efterspørger og producerer mere vedvarende energi, og set i et bæredygtigt perspektiv, er det positivt. Men med de større mængder energi fra sol og vind følger også en række udfordringer for elnettet. Netop de udfordringer er omdrejningspunktet for den internationale workshop IEEE eT&D, som Aalborg Universitet er vært for.

140 deltagere fra 18 forskellige lande gæster i disse dage Musikkens Hus i Aalborg, hvor de deltager i workshoppen IEEE eT&D (Electronic Power Transmission and Distribution), som Aalborg Universitet i år er vært for. Den fælles målsætning er at løse de udfordringer, som vores elforsyning står overfor i takt med, at der kommer mere og mere vedvarende energi ind i elnettet.

- Vores energiforsyning gennemgår i disse år en transformation, der går langt hurtigere, end man havde forestillet sig for bare 10 år siden. Det skyldes blandt andet, at produktionen af vedvarende energi fra sol og vind stiger, og at er vi ser ind i en fremtid, hvor salget af elbiler vil eksplodere. Det stiller nye krav til, hvordan vores elnet skal fungere, siger professor Frede Blaabjerg, der er formand for dette års workshop.

I fremtiden bliver det afgørende at kunne lagre og styre store mængder energi, som ikke tidligere har været nødvendigt, fordi man kunne planlægge sig ud af det ud fra nogle kendte forbrugskurver.

- Vi skal finde en løsning, så elforsyningen også fungerer, når solen ikke skinner, eller når det er vindstille i et par dage. I de tilfælde skal vi hente vores energi på en anden måde, siger Frede Blaabjerg.

Forskere og elnettets ejere slår sig sammen

På grund af den stigende produktion af vedvarende energi er der et stort behov for effektelektronik, der kan styre og omdanne fx sol- og vindenergi til strøm. Men hidtil har repræsentanter fra henholdsvis effektelektronikken og elnettet diskuteret energiforsyningens fremtid hver for sig. Det laver eT&D-workshoppen nu om på.

- Det unikke ved denne workshop er, at vi bringer folk fra begge sider sammen – dem der forstår elektronikken og dem, der ejer elnettet. På den måde kan vi diskutere en fælles løsning, siger AAU-lektor Xiongfei Wang, der er programformand for workshoppen.

Han glæder sig over den store internationale interesse for wokshoppen, hvor blandt andet topforskere, industrien og repræsentanter for den amerikanske regering deltager.

En transformation af elnettet

En af talerne på workshoppen er Don Tan fra USA, der er IEEE Fellow og direktør. Han mener, at fremskridtet for elnettet gennem de seneste år har været begrænset, og at det er nødvendigt at transformere elnettet, så det bliver elektronisk.

- Først når elnettet er blevet elektronisk, vil det være muligt at styre det og bygge intelligens ind i systemet – og gøre det smartere, siger Don Tan.

Nyt forskningscenter åbnet på AAU

Workshoppen blev også brugt som anledning til at åbne Frede Blaabjergs nye forskningscenter REPEPS (REliable Power Electronic based Power System) på Aalborg Universitet. Centeret udspringer af en bevilling på 38 mio. kr. fra Villumfonden, og i løbet af de næste seks år skal det beskæftige 20 forskere, der blandt andet skal fokusere på, hvordan vi i fremtiden kan sikre, at vi har den strøm, der skal til, når vi har brug for det.

- REPEPS er vores nye satsning, hvor vi kombinerer forskning i pålidelighed af elektroniske komponenter med, hvordan elnettet i fremtiden kan styres bedre. På baggrund af det vil vi kunne komme med nye forudsigelser om, hvor stabilt elnettet vil blive i fremtiden, siger Frede Blaabjerg.

Workshoppen slutter torsdag eftermiddag.

Frede Blaabjerg, professor AAU, tlf. 45 2129 2454, fbl@et.aau.dk
Sanne Holm Nielsen, pressekontakt, tlf. 9940 3517, shn@adm.aau.dk