Børneeksem kan føre til hyperfølsomhed

Børneeksem kan udvikle sig til en kronisk tilstand og medføre hyperfølsomhed overfor blandt andet berøring. Aalborg-forsker dokumenterer som den første en sammenhæng mellem børneeksem, kløe-hyperfølsomhed og lavere smertetærskel

15 - 20 procent af alle børn rammes af atopisk eksem, bedre kendt som børneeksem. En hudlidelse, der giver områder med rødt, ømt og kløende udslæt på kroppen. Når man klør sig, bliver sygdommen værre, og udbruddene varer i længere tid. For mange forsvinder symptomerne igen inden puberteten, men for op mod hver femte udvikler børneeksemen sig efterfølgende til en kronisk tilstand i voksenlivet.

Mange udvikler en meget generende hyperfølsomhed overfor berøring af huden, og mennesker, der er ramt af sygdommen, kan blandt andet have svært ved at finde tøj, de kan holde ud at have på.

Centralnervesystemet påvirkes

- Når nerverne i huden konstant bliver stimuleret, som de gør, hvis man lider af en kronisk kløende hudsygdom, lader det til, at de udvikler en form for overfølsomhed, forklarer ph.d.-stipendiat Hjalte Holm Andersen fra Aalborg Universitet. – Ikke kun i de områder af huden, der er ramt af eksem, men over hele kroppen. Det kunne tyde på, at der med den kroniske irritation sker en påvirkning af det centrale nervesystem. Det betyder, at nervesystemet overreagerer på mindre hudstimulationer, som under normale omstændigheder ikke ville føles generende.

Forældre til børn med atopisk eksem vil nikke genkendende til, at børnene ofte ikke har lyst til at blive krammet og rørt ved i lige så høj grad som andre, men Hjalte Holm Andersens studie er det første i verden, der videnskabeligt beviser en direkte sammenhæng mellem børneeksem og hypersensibel hud.

Måske hjælp på vej

Ingen ved helt, hvorfor lidelsen opstår, og kløe ved børneeksem kan ikke behandles med lægemidler som antihistamin, som ellers er et effektivt middel mod kløe og irritation i forbindelse med allergi og nældefeber.

- I studiet kan vi se, at patienter reagerer kraftigt på såkaldt ikke-histaminerg kløe, forklarer Hjalte Holm Andersen. – Som navnet antyder, er det kløe, der ikke skyldes stoffet histamin, og som derfor ikke kan afhjælpes af antihistamin.

Til gengæld ser der ud til at være hjælp på vej til patienterne. Flere nye typer medicin, der påvirker hudnerverne på andre måder uafhængigt af histamin, vil kunne bruges til at behandle atopisk eksem, vurderer Hjalte Holm Andersen, men medicinen er stadig meget dyr og nogle af præparaterne er stadig under udvikling.

- En af de nye typer medicin, der for nyligt er blevet godkendt i USA, men som ikke er tilgængelig herhjemme endnu, koster i omegnen af 34.000 dollars for et års behandling, siger han.

Med Aalborg-forskerens nye viden vil man fremover muligvis kunne screene patienter med børneeksem, så man på forhånd har en indikation af, hvem der vil have gavn af de nye behandlingstyper.

Kontakt

• Ph.d.-stipendiat Hjalte Holm Andersen, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, AAU, hha@hst.aau.dk, 24 46 45 15
  • Pressekontakt Lone Bechmann, AAU, lbec@adm.aau.dk, 99 40 20 11
Nyhedsliste år 2017