nyhedsarkiv

Sårbare unge dyrker mere motion og får øget livskvalitet gennem patientnetværk

Et forskningsprojekt med titlen ”Patientnetværket: PulsUp” har i to år haft fokus på at hjælpe unge voksne med angst og depression til at få mere motion ind i hverdagen. Resultaterne viser nu, at netværk, hvor patienter støtter hinanden i at opnå en sundere livsstil med mere motion, både øger deltagernes generelle aktivitetsniveau og deres livskvalitet.

Lagt online: 01.12.2016

Lægerne Sløjfen i Aalborg Øst, Aalborg Kommunes Sundhedscenter, Forskningsenheden for Almen Praksis i Aalborg og forskere fra Aalborg Universitet præsenterer den 1. december resultaterne af et forskningsprojekt ”Patientnetværket: PulsUp”, som gennem to år har haft fokus på at udvikle modeller, der kan hjælpe unge voksne med angst og depression til at få mere motion ind i hverdagen. Deltagerne i projektet har i otte uger ad gangen været en del af et netværk, der har mødtes to gange ugentligt til sportsaktiviteter og socialt samvær. Derudover har deltagerne løbende støttet hinanden gennem sociale medier.

- Vores undersøgelse viser, at patientnetværk har haft en positiv effekt på de involverede deltageres aktivitetsniveau og livskvalitet. Herudover har vi i samarbejde med deltagerne i projektet lært en masse om, hvordan man laver gode patientnetværk. Det har vi bl.a. samlet i en beskrivelse af en app, som kan støtte borgere i at etablere motionsnetværk. Vi har også lavet en guide med 10 gode råd til, hvordan professionelle kan lave sunde motionsnetværk for sårbare unge, fortæller professor mso Anne Marie Kanstrup fra Institut for Kommunikation på AAU.

Vægttab og øget livskvalitet

Generelt har de unge deltagere i projektet været begejstrede for at dyrke motion, og det har på flere områder betydet positive ændringer i deres liv.

- Én deltager har tabt sig 10 kg, en er blevet medicinfri, og flere oplever, at de har det bedre efter motion og sover bedre. Samtidig har motion spillet en positiv rolle i forhold til deltagernes livskvalitet. For de deltagere, der var sygemeldte, var det især en positiv oplevelse at møde andre og have et fællesskab med dem. På den måde blev patientnetværket en vej ud af en hverdag med sygdom og isolation. Til gengæld var det svært at finde tid til at deltage i netværket for dem, der var i arbejde eller under uddannelse, siger Anne Marie Kanstrup, som også peger på, at teknologien har spillet en særlig rolle for deltagerne.

- Alle deltagere understreger, at netværket ikke ville kunne fungere uden teknologi til at støtte deres kommunikation og samarbejde. Vi har brugt Facebook i mangel af bedre, hvilket ikke har været optimalt, da flere deltagere oplever Facebook som en overvældende og krævende kommunikationsplatform. Det er på den baggrund, deltagerne i projektet har lavet et forslag til en ny app, som kan støtte motionsnetværk, og vi håber på sigt at kunne få støtte til at udvikle app’en og starte nye motionsnetværk.

”PulsUp”-projektet er støttet med 839.425 kr. af TrygFonden, og her glæder donationschef Pia Hansen sig over de resultater, forskningsprojektet viser.

- Det er dejligt, at netværket har haft en positiv indvirkning på deltagernes sundhed, livskvalitet og deltagelse i fællesskaber. Vi håber, at andre kan bruge de gode råd og resultaterne, så endnu flere sårbare unge på sigt kan få glæde af projektet, siger hun.

Fakta:

- Resultaterne præsenteres torsdag den 1. december kl. 13.00-15.30 i lokale 6A i Sundheds- og Kvarterhuset på Fyrkildevej 7 i Aalborg Øst

- Læs mere på www.pulsup.aau.dk

For yderligere information kontakt:

Professor mso Anne Marie Kanstrup på tlf.: 99 40 31 70 eller på e-mail: kanstrup@hum.aau.dk
Pressemedarbejder Susanne H. Knudsen på tlf.: 29 60 98 72 eller på e-mail: shk@hum.aau.dk