nyhedsarkiv

Prisvinder-design: Erstat tøjvask med flydende CO2-rens

En ”tøjfrisker”, som bruger flydende CO2 i stedet for vand og sæbe, kan reducere forbrugernes overflittige brug af vaskemaskinen. Det vil være godt for både tøjet, miljøet og mageligheden, lover to nyuddannede industrielle designere fra Aalborg Universitet, som med forslaget har vundet en Miele-konkurrence om fremtidens hårde hvidevarer.

Lagt online: 15.11.2016

Når du heller aldrig at se bunden af vasketøjskurven, før den er fyldt igen? Det skyldes formentlig en snavs- og lugtforskrækket kultur, som er blevet helt almindelig, mener to nyuddannede industrielle designere fra AAU, Nicoline Jensen og Hanne Verner. Som afgangsprojekt har de udviklet produktet ”1st Choice” for at ændre den måde, vi håndterer vasketøj på.

Idéen har vundet en konkurrence om fremtidens hårde hvidevarer, som var udskrevet i anledning af producenten Mieles 50 års jubilæum. Dommerne lagde især vægt på, at maskinen kan rengøre tøjet mere skånsomt og bæredygtigt med et vandfrit system.

Drop 8 af 10 vaske

Tøjfriskeren vil ifølge prisvinderne kunne reducere behovet for vaskemaskinen i 8 ud af 10 tilfælde. De vurderer, at det i gennemsnit kun vil være nødvendigt med egentlig tøjvask efter 15-20 ganges brug, da det kun er svære vandopløselige pletter, friskeren ikke kan fjerne. Til gengæld er den lige så skånsom for tøjet som professionel rensning, så det vil være slut med forvasket og ødelagt tøj, hvis den lever op til forventningerne.

Udgangspunktet for projektet var at udvikle interaktionen med nuværende vaskemaskiner, men projektet skiftede kurs, i takt med at Nicoline Jensen og Hanne Verner blev klogere på emnet og på vaskemaskinens historiske udvikling og brug i hjemmet:

- Introduktionen af den automatiske vaskemaskine i 1950’erne har egentlig bare resulteret i et øget behov for at vaske: I takt med at det er blevet nemmere at vaske tøjet, bliver det brugt færre og færre gange, før det havner i vasketøjskurven. Det mønster bør brydes, da det er en del af ‘brug og smid væk’ kulturen, hvor det også er blevet helt almindeligt at købe nyt tøj i stedet for at passe på det, man har, fortæller Hanne Verner.

Mere fritid og mindre slid

- Langt de fleste tøjvaske er overflødige, da hverdagstøjet ofte ikke er særligt beskidt. Det slider rigtig meget på tøjet og man bruger unødvendig tid og kræfter, supplerer Nicoline Jensen, og henviser til tidsforbruget til sortering, tørring og foldning af tøj.

I projektforslaget er hele rutinen omkring tøjvask gentænkt ved at placere maskinen, der hvor tøjet opbevares, nemlig i soveværelset. Dermed skal man ikke bære tøjet frem og tilbage mellem rummene, som man typisk gør nu. For at bruge friskeren, skal man bare hænge tøjet på en bøjle og derefter placere den på maskinen. Efter ca. 25 minutter er tøjet både rent og tørt, og det kan hænges tilbage i skabet.

I stedet for vand benyttes flydende CO2. Det er en teknologi, som i forvejen fx benyttes af det professionelle renseri Kymi Rens i Aalborg, som de industrielle designere har rådført sig med.

• Industriel designer Nicoline Sofie Jensen, tlf. 42949313.
  • Industriel designer Hanne Petrine Verner, tlf. 5327 3955.
  • Lektor Christian Tollestrup (hovedvejleder), Institut for Arkitektur og Medieteknologi, tlf. 9940 9915.

Hanne Petrine Verner og Nicoline Sofie Jensen - prisvindende nyuddannede designingeniører fra AAU.