nyhedsarkiv

Pålidelig energi tiltrækker internationale virksomheder

Nøglepersoner fra virksomheder i Japan, Kina, Tyskland, Italien og Sverige var med, da en af dansk energiforsknings store satsninger i denne uge præsenterede de første fem års resultater og fremtidige samarbejdsmuligheder på Aalborg Universitet.

Lagt online: 10.11.2016

Det strategiske forskningscenter CORPE (Center for Pålidelig Effektelektronik) fremskynder overgangen til mere vedvarende energi ved at udvikle den nødvendige billige og pålidelige effektelektronik. En af kongstankerne er at se på produkters samlede levetid, fordi prisen fx kan holdes nede ved at designe dem til ”kun” at indfri forventningerne i stedet for til at holde længst muligt.

Interessante mennesker og gode maskiner

Centrets resultater er skabt på basis af en 90 mio. kr. stor investering fra Innovationsfonden, Det Obelske Familiefond og de deltagende virksomheder. Det har sikret energiforskerne og deres industripartnere støt stigende opmærksomhed i CORPE’s første fem års levetid:

- Tilstrømningen af internationale virksomheder er et udmærket mål for, hvor godt vi har klaret os, og hvor anerkendte vi er blevet. Der er også flere og flere danske virksomheder, som vil samarbejde med os. De kommer, fordi her både er interessante folk at snakke med og gode testfaciliteter. Begge dele er relevant for deres produkter og konkurrenceevne, fortæller forskningscentrets leder, professor Frede Blaabjerg fra Institut for Energiteknik.

En af centrets vellykkede modeller for industrisamarbejde er netop udveksling af folk, så virksomhedernes ansatte kommer på månedlange ophold på universitetet, mens forskerne tager turen den modsatte vej ud i industrien. Mange af de ph.d.-studerende, som afslutter deres forskeruddannelse i CORPE-regi, ryger også direkte videre til virksomheder, som kender deres kvaliteter fra centret og samarbejdet.

- Desuden har vi fået undervisning i pålidelighed ind i alle vores uddannelser på energiområdet. For fem år siden havde vi ingen kurser i det, siger Frede Blaabjerg.

Japansk anbefaling

Yasushige Mukunoki, forsker hos Mitsubishi Electric i Japan, er en dem, der er rejst længst for at deltage i CORPE-symposiet i Aalborg i denne uge.

- Det er første gang, jeg er i Danmark. Jeg er her efter anbefaling fra en japansk professor, som tidligere har deltaget, og som har anbefalet CORPE som nummer ét i verden lige nu inden for effektelektronik, fortæller den japanske industriforsker, mens han studerer plancher med eksempler på forskningsresultater fra det danske center.

Materialer i fokus

Den japanske gæst og kollegerne fra resten af verden blev budt velkommen til Aalborg Universitet af dekan Mogens Rysholt Poulsen. Fra nytår står han i spidsen for det nye Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet på AAU, hvor energiforskningen bliver forankret. Den kommende chef løftede lidt af sløret for, hvad samarbejdspartnerne har i vente.

- Vi kan kun klare os, hvis vi har stærke bånd til omverdenen, så det er meget tilfredsstillende for mig at se så mange udefra og fra industrien. Vores ambition er at etablere nogle centrale omdrejningspunkter på universitetet, som giver os mere styrke internt, samtidig med at det gør os endnu mere interessant for omverdenen.  Et af dem bliver materialer og materialevidenskab, hvor vi samlokaliserer forskere og infrastruktur fra energiteknologi, effektelektronik, mekanik & industriel produktion samt business og matematik, bebudede Mogens Rysholt Poulsen.

Virksomhedsdeltagere ved CORPE Symposium 2016.

Fakta

• Forskerne i CORPE (Center Of Reliable Power Electronics) beskæftiger sig med pålidelig effektelektronik, som havner i vindmøller, solceller og brændselsceller samt i forbrugerudstyr af enhver art. Effektelektronik er en nøgleteknologi i overgangen til bæredygtig energiproduktion, fordi den bruges til at omsætte elektrisk energi fra én form til en anden. Det er afgørende i forbindelse med energiproduktion fra solceller og vindmøller, men teknologien kan også bruges til at hente store energibesparelser i elektriske forbrugerapparater.
  • Centret forsker i modellering af pålideligheds-aspekter på komponent-, apparat- og systemniveau. Resultatet er design- og testværktøjer, som effektelektronik-industrien kan anvende til deres fremtidige apparater.
  • Med i CORPE er Aalborg Universitets Institut for Energiteknik og Institut for Fysik & Nanoteknologi, Aarhus Universitet, Danfoss, Grundfos, Vestas Wind Systems, KK Wind Solutions, RWTH Aachen og ETH Zürich. Desuden samarbejder CORPE med et stort antal andre virksomheder i ind- og udland.

• Professor Frede Blaabjerg, leder af CORPE, AAU, mobil 2129 2454.
  • Dekan Mogens Rysholt Poulsen, leder af det kommende Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet, tlf. 2215 1444.
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, AAU, tlf. 2340 6554.

Professor Frede Blaabjerg, leder af CORPE.

Yasushige Mukunoki, forsker hos Mitsubishi Electric i Japan.

Dekan Mogens Rysholt Poulsen, leder af det kommende Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet på AAU.