nyhedsarkiv

Fra kandidatspeciale til børsnotering

Det begyndte som et specialeprojekt for 11 år siden. Lige om hjørnet venter en børsnotering. Historien om virksomheden Acarix er et mønstereksempel på, hvordan viden kan få ben at gå på – og i rask løb overhale både forestillinger og forhåbninger.

Lagt online: 22.11.2016

For 11 år siden var Samuel Schmidt og Claus Graff tæt på målet som civilingeniører i sundhedsteknologi. De manglede bare kandidatspecialet. At det blev startskuddet til en succes, nemlig den sundhedsteknologiske virksomhed Acarix, lå ikke umiddelbart i kortene på det tidspunkt.

- Vores vejleder var faktisk ret skeptisk, men alligevel lyttede han til vores idé. I vores speciale ville vi beskrive, hvordan man ved hjælp af akustik kunne lytte sig til åreforkalkninger og dermed være med til at forudsige blodpropper i hjertet. Det blev til det, vi kalder CADScor-systemet - og, ja, nu kan vi faktisk snart se produktet blive brugt ude i den virkelige verden. Det er stort, siger Samuel Schmidt, der ud over sit virke i Acarix i dag også er lektor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet.

Acarix har netop offentliggjort nyheden om, at de går på børsen den 19. december og har for kort tid siden også annonceret en større investering fra det kinesiske firma Puhua Jingxin.

Tro på det og bliv ved

- Der har været masser af gange i løbet af de seneste 11 år, hvor vi sagtens kunne have lukket projektet ned, fordi vi ikke lykkedes med det, vi gerne ville lykkes med. Men vi gav ikke op. Vi er beviset på, at en af forskellene på succes og fiasko er, hvor lang tid man holder ud, fortæller lektor Samuel Schmidt.

For Samuel Schmidt og hans specialevejleder professor Johannes Struijk har vejen til den varslede børsnotering været omkring frugtbare samarbejder såvel fagligt som forretningsmæssigt. Rent fagligt har de haft et tæt samarbejde dels med de største hospitaler i Danmark og dels med forskere fra både Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, som Samuel Schmidt er tilknyttet, samt forskere som arbejder med akustik på Institut for Elektroniske Systemer. Men også andre samarbejdsrelationer har haft stor betydning for, hvordan produktet er båret videre, uddyber Samuel Schmidt.

- Vi har været med i AAUs Inkubator-ordning, og i 2007 indledte vi samarbejde med Coloplast. Acarix blev stiftet af Coloplast og AAU i 2009 og er desuden blevet støttet af Højteknologifonden.

Blodpropalarm skal redde liv

Acarix er på mange måder et mønstereksempel på, hvordan den viden, der udvikles på universitetet, kommer ud og gør gavn i samfundet. For Acarix’ vedkommende er nytteværdien meget nem at få øje på:

- Forestil dig, at du åbner en vandhane og kan høre vandet suse i de gamle forkalkede vandrør. Det er en slags turbulens, du kan høre. Og det samme gælder faktisk for blodårerne. Ligesom med forkalkede vandrør kan man høre, når der er kalk i blodårerne. Denne åreforkalkning vil vi gerne opdage, fordi åreforkalkning i kranspulsåren er hovedårsagen til en blodprop i hjertet. Og det er faktisk årsagen til over 20 pct. af alle dødsfald i Europa.

CADScor-systemet, som apparatet kaldes, er derfor en teknologi, som ved hjælp af avanceret signalbehandling kan estimere risikoen for blodpropper i hjertet. Samuel Schmidts håb er derfor, at de praktiserende læger vil anvende produktet til diagnosticering:

- Studier viser, at kun 10 pct. af de folk, som blev sendt videre til CT-skanning på baggrund af mistanke om denne åreforkalkningssygdom, rent faktisk var syge. Hvis de praktiserende læger anvender dette system, kan de bedre vurdere, hvilke patienter der skal sendes videre til CT-skanning. Og den andel vil kunne reduceres betragteligt, slutter Samuel Schmidt.

• Læs mere om Acarix og CADScor her

Kontakt

• Samuel Schmidt, medstifter Acarix og lektor på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aalborg Universitet, mobil 28 70 43 74, mail sschmidt@hst.aau.dk