nyhedsarkiv

Energiprofessor fra AAU med på ingeniørers

Energiprofessor fra AAU med på ingeniørers "verdenshold"

Professor Josep M. Guerrero fra Aalborg Universitets Institut for Energiteknik bliver udnævnt til IEEE Fellow - den internationale ingeniørsammenslutnings højeste anerkendelse.

Lagt online: 05.12.2014

Fellow-betegnelsen benyttes til at anerkende forskere og industrifolk, der har præsteret noget ekstraordinært på deres felt og har udnyttet ingeniørvidenskab og teknologi på en måde, som skaber værdi for samfundet.
I Josep Guerreros tilfælde skyldes udmærkelsen hans bidrag til forskningen i distribuerede energinet og afgrænsede el-systemer - såkaldte "microgrids".

Josep Guerrero står i spidsen for Aalborg Universitets forskningsprogram på området, hvor hans fokus er på planlægning, drift og kontrol af systemer baseret på vedvarende energi. I den forbindelse er han involveret i en række internationale projekter med microgrids til både beboelsesområder og industrielle formål.

En af hans bedrifter har været at vise, at distribuerede systemer kan etableres uden at være afhængige af kommunikationssystemer. Som kolleger påpeger, er det lidt paradoksalt, fordi Josep Guerreros egen baggrund oprindelig er inden for telekommunikation, før han begyndte at fokusere på effektelektronik. Han er kandidatuddannet fra det Tekniske Universitet i Catalonien (Barcelona) i 2000, og han tog en ph.d.-grad samme sted i 2003. Efter i en årrække at have været ansat på Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) kom han til Aalborg Universitet i 2011.

Hæderen fra IEEE ("Institute of Electrical and Electronics Engineers") falder i kølvandet på en anden udmærkelse. Den internationale nyhedsorganisation Thomson Reuters har inkluderet Josep Guerrero på dens 2014-liste over meget citerede forskere (Higly Cited Researcher 2014), hvor særligt indflydelsesrige navne inden for en række videnskabelige områder bliver fremhævet.