nyhedsarkiv

Droner rykker indendørs med dansk teknologi

Omkringflyvende droner bliver om få år et helt almindeligt indendørs syn på fabrikker og byggepladser – og sågar på hoteller, hospitaler, skoler og kontorer. Det spår danske teknologivirksomheder og forskere, som med en investering på 11 mio. kr. fra Innovationsfonden skal gøre dronernes indflyvning sikker og rentabel.

Lagt online: 18.12.2014

Ubemandede droner har været genstand for enorm interesse de senere år, og deres antal og udbredelse er vokset støt, i takt med at teknologien er blevet bedre og prisen er faldet. De bruges nu i forskellige størrelser til militære, civile og rent private formål som eftersøgning, overvågning og luftfotografering.

Hidtil er det kun foregået under åben himmel, men ved at forbedre teknologien på nødvendige områder vil det treårige forskningsprojekt UAWORLD udvikle droner til sikker indendørs operation. Det kræver bl.a. præcis navigation uden GPS og ultrapålidelig trådløs kommunikation med dronerne. Desuden skal de kunne integreres med resten af produktionsapparatet, uanset om det består af medarbejdere, robotter eller it-systemer.

- Vores mål er at bane vej for en massiv udrulning af droner til en række forskellige områder og formål, hvor de ikke findes i dag. Det kan være som del af en fleksibel logistik i virksomhedens produktion eller som kvalitetskontrol på svært tilgængelige steder, forklarer lektor Henrik Schiøler fra Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet, som arbejder med kontrolsystemer til droner eller UAV’er (Unmanned Aerial Vehicles).

Forskere fra universitetets Institut for Mekanik og Produktion bidrager også med viden om logistiksystemer. De øvrige partnere er GamesOnTrack A/S i Holstebro, som har udviklet et indendørs system til 3D-positionering af mange enheder i bevægelse, RESEIWE A/S i Aalborg, der designer trådløse systemer og pålidelige protokoller, og Sky-Watch A/S i Støvring, som i forvejen udvikler droner til udendørs opgaver.

Forspring til virksomheder

Sky-Watch-direktør Jonas Johansen har store forventninger til den nye indendørs satsning:

- I øjeblikket er der 176 europæiske drone-producenter og 100 amerikanske, men de fokuserer alle på udendørs anvendelser. Den integrerede løsning til indendørs brug i vores projekt kan give os et markant forspring. Til at begynde med vil indendørs droner være et nichemarked, men på sigt tror vi på, at det bliver en del af hverdagen i samtlige relevante industrier og serviceerhverv.

Niels Christian Gjerrild, direktør i RESEIWE, supplerer:

- Vi arbejder i dag med løsninger til almindelige droner til udendørs brug, så projektet skal initiere arbejdet med indendørs flyvninger, som vi forventer bliver udbredt i fremtiden. Sikkerheden skal naturligvis være i højsædet, og det er her, vi bidrager med ultra-pålidelige radioforbindelser til styring af dronen.

En større dansk produktionsvirksomhed og en vindmølleproducent leverer cases til projektet, hvor dronerne skal indgå i logistikkæden og bruges til inspektion af op til 75 meter lange vindmøllevinger.

Kontaktoplysninger

• Aalborg Universitet, Inst. for Elektroniske Systemer, 9220 Aalborg Ø, Henrik Schiøler, tlf. 9940 8754.
  • Aalborg Universitet, Inst. for Mekanik og Produktion, 9220 Aalborg Ø, Izabela Nielsen, tlf. 9940 7318.
  • GamesOnTrack A/S, 7500 Holstebro, Niels Bo Theilgaard, Direktør, tlf. 3070 3777.
  • RESEIWE A/S, 9220 Aalborg Ø, Niels-Christian Gjerrild, Direktør, tlf. 4034 9879.
  • Sky-Watch A/S, 9530 Støvring, Jonas Johansen, Direktør, tlf. 9686 7666.
  • Innovationsfonden, presse- og mediechef Thomas Bjerre, tlf. 6190 5019, thomas.bjerre@innofond.dk.
  • Aalborg Universitet, videnskabsjournalist Carsten Nielsen, tlf. 2340 6554.

Budget: 19 millioner kr.
Innovationsfondens investering: 11 millioner kr.
Varighed: 3 år.

Læs mere om alle de nye højteknologiske projekter, som Innovationsfonden støtter med 167 millioner.