nyhedsarkiv

Dansk team får amerikansk industripris for råd om produktudvikling

Et forskerteam fra Aalborg Universitets Center for Logistik har fået en amerikansk industripris for deres analyser og råd om mere effektiv produktudvikling i teknologitunge fremstillingsvirksomheder.

Lagt online: 26.10.2016

Prisen ”2016 Maurice Holland Award” fra det amerikanske Industrial Research Institute blev overrakt ved et arrangement i Chicago som anerkendelse for en artikel fra AAU-forskerne i magasinet Research-Technology Management (RTM).

Artiklens udgangspunkt er produkters stadig kortere livscyklus og den intensiverede konkurrence på grund af globaliseringen. Forskerne har på den baggrund studeret nye metoder til hurtig produktudvikling. Deres formidling af resultaterne blev i prismotiveringen fremhævet som en nødvendig opdatering af et ellers meget udbredt eksisterende værktøj, den såkaldte Stage-Gate model.

- Kunsten at lede handler om at få ting gjort forud for tidsplanen og i overensstemmelse med budgettet.  I årevis har vi i virksomhederne brugt Stage-Gate processen til at styre ny produktudvikling, men vi ser oftere og oftere, at det simpelthen ikke er nok. Den prisvindende artikel er obligatorisk læsning for ledere, der søger en bedre og mere fleksibel måde, siger Industrial Research Institutes bestyrelsesformand John Hillenbrand i en pressemeddelelse.

Der er mere ros samme sted fra Jim Euchner, som ud over at være redaktør på instituttets magasin er vicepræsident for global innovation hos dækproducenten Goodyear:

- Med den accelererende teknologiske innovation er disse fremspirende metoder til at styre design og levering af nye produkter helt afgørende for, at vores virksomheder kan holde trit, siger han.

Teamet bag artiklen har analyseret syv eksempler, hvor en hybrid af forskellige modeller var implementeret i teknologitunge virksomheder. Konklusionen var, at der kan opnås drastiske forbedringer ved at bruge Stage-Gate på strategisk niveau og agile metoder (”Scrum-metodologi”) på det udførende niveau.

Yderligere oplysninger

• Holdet bag forskningen og den prisvindende artikel er de to tidligere ph.d.-studerende Anita Friis Sommer og Christian Elkjær Hedegaard samt lektor Iskra Dukovska-Popovska og professor Kenn Steger-Jensen, der begge er tilknyttet Center for Logistik (CELOG) og Institut for Mekanik og Produktion ved Aalborg Universitet. Anita Friis Sommer er efterfølgende blevet ansat i LEGO (Senior Consultant, Continuous Improvement) og Christian Elkjær Hedegaard er nu hos VELUX (Cost Out Facilitator).
  • ”The Maurice Holland Award” er opkaldt efter IRI’s stifter. Prisceremonien fandt sted i tilknytning til det årlige medlemsmøde i Industrial Research Institute i Chicago. Anita Friis Sommer og Christian Elkjær Hedegaard var mødt op for at tage imod og takke for prisen, efter at de havde præsenteret indholdet for forsamlingen. Download foto. Læs mere om prisen (Wikipedia).
  • “Industrial Research Institute” (IRI) er en tværgående amerikansk organisation, som samler 200 industri- og servicevirksomheder med fælles interesse for effektiv ledelse og teknologisk innovation.
  • IRI’s magasin Research-Technology Management (RTM), som er udkommet siden 1958, fokuserer på innovation, forskning og udvikling.