nyhedsarkiv

AAU-professor får den prestigefyldte Bell Labs Fellow-titel

AAU-professor Preben Mogensen har fået den internationale og prestigefulde titel som Bell Labs Fellow. Titlen gives til en medarbejder, der har ydet en ekstraordinær og vedholdende indsats for Nokia Bell Labs.

Lagt online: 22.12.2016

Med udnævnelsen følger en plads på den prestigefulde ”Wall of Fellows” i lobbyen på Bell Labs’s hovedkvarter på Murray Hill i New Jersey. ”Wall of Fellows” er en samling af kobberplader med indgraverede navne på alle de forskere, der gennem tiden er blevet udnævnt Bell Labs Fellow.

- Det er en enorm ære, at blive udnævnt som Bell Labs Fellow. Inden for mit felt bliver det faktisk ikke meget større. Når jeg tænker på mit første besøg hos Bell Labs’s hovedkvarter for flere årtier siden, så tænker jeg stadig på de mange kobberplader med de betydningsfulde navne inden for mit felt. Så jeg må tilstå, at det er lidt af en drengedrøm, at mit navn nu kommer til at hænge ved siden af dem, siger Preben Mogensen.

Man fornemmer en vis portion ydmyghed hos professoren, der nu kommer i fornemt selskab blandt nogle af de største navne i Bell Labs’ historie. Et af de helt store forbilleder er Bell Labs-forskeren Claude Shannon, der anses for at være informationsteoriens fader.

- Den dag i dag er det stadig Shannons informationsteori fra 1948, vi baserer meget af vores forskning på inden for kommunikations- og informationsteori. Så det er selvfølgelig kæmpe stort for mig at komme i så fint selskab, siger Preben Mogensen.

Blandt de næsten 300 Bell Labs Fellows, der er udpeget siden 1982, er hele 11 af dem nobelprismodtagere.

Bell Labs-top har godt øje til Aalborg

Det er ikke kun Preben Mogensen, der har gjort indtryk på Bell Laps-toppen. For nylig havde Aalborg Universitet besøg af Marcus Weldon, der er ”President of Bell Labs”, og han var mildest talt begejstret for det, han oplevede.

Han udtrykte ved den lejlighed, at det imponerede ham at se, hvordan Bell Labs i Aalborg arbejder sammen med universitetet. Som eksempel betonede han, at 15 forskere fra Aalborg Universitet benytter en betydelig del af deres tid side om side med Bell Labs-forskerne, hvor de sammen forsker i 5G-kommunikationsteknologi, der har stor betydning for Nokia Bell Labs. Samtidig har AAU-forskerne adgang til omfattende laboratoriefaciliteter på universitetet, hvor de har mulighed for at afprøve teorier i praksis.

Marcus Weldon var desuden begejstret for at se den tværfaglige tilgang til problemløsning på AAU, hvor man inddrager forskellige kompetencer for at nå frem til den bedste løsning på en problemstilling.

Den store opbakning fra Bell Labs-toppen smitter af på dem, der har deres gang på Aalborg Universitet og Bell Labs.

- Det er en kæmpe stor cadeau, at en så stor skikkelse inden for vores felt taler i meget anerkendende vendinger om, hvordan vi gør tingene her. Det sender et signal om, at vi er unikke, og at vi gør det godt. Det kan både forskere og studerende være stolte af, siger Preben Mogensen

Fakta

• Preben Mogensen er principal engineer hos Bell Labs og har været ansat hos Nokia siden 1995. Samtidig er han deltidsansat som professor på Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet.
  • Bell Labs har været en af verdens væsentligste forsknings- og udviklingsinstitutioner inden for telekommunikation, elektronik og datalogi. Bell Labs har udviklet en lang række teknologier som har været afgørende for samfundets udvikling.
  • 11 Bell Labs-ansatte har modtaget Nobelprisen
  • Bell Labs hovedkvarter ligger i Murray Hill, New Jersey.
  • Hvert år i december udnævner det legendariske Bell Labs nye fellows. For at komme i betragtning til titlen som Fellow, kræver det, at man har ydet en ekstraordinær og vedholdende indsats for Bell Labs gennem hele karrieren. Udnævnelsen er den største hæder, man kan opnå som ansat.

• Professor Preben Mogensen på telefon 9940 8658 / 4050 3573