nyhedsarkiv

AAU-forslag hjælper ny organisation for kræftramte unge

Nystartet kræftorganisations drøm om at rejse midler til en dansk camp for kræftramte unge og deres familier bliver hjulpet på vej af designforslag fra to nyuddannede ingeniører med speciale i arkitektur fra Aalborg Universitet.

Lagt online: 28.10.2016

For Camilla Nørgaard Frederiksen og Helle Toft var det vigtigt at gøre en forskel i deres afgangsprojekt som arkitektur- og designstuderende på Aalborg Universitet. De valgte derfor at samarbejde med ExcaliCare Children’s Organisation og dens to medicin­studerende grundlæggere Rasmus Thøger Christensen og Heidi Kristine Støve, der efter irsk forbillede arrangerer camps for kræftramte unge og deres søskende – men mangler de rette faciliteter herhjemme.

- 200 unge rammes hvert år af kræft. Fire ud af fem bliver helbredt og erklæret medicinsk raske, men de bliver efterfølgende overladt til sig selv med en øget risiko for psykologiske senfølger som angst og depression. Vi var ikke et sekund i tvivl om, at vi ville give vores bidrag til at hjælpe disse unge videre i livet. Især ikke når man møder nogle ildsjæle som Rasmus og Heidi, der brænder for sagen. Rasmus havde selv kræft, da han var teenager, så han ved, hvad det handler om, siger Helle Toft.

Arkitektur understøtter behandling

Forslaget fra Camilla Nørgaard Frederiksen og Helle Toft lægger op til at placere camp-området i rolige omgivelser, hvor naturen spiller en væsentlig rolle for udformningen. En centralt beliggende hovedbygning danner ramme om fællesskabet og de indendørs aktiviteter, der skal være med til at styrke og udfordre de unge. Rundt om hovedbygningen ligger de huse, som de frivillige hjælpere og de unge bor i. Husene er placeret i klynger med små gårdrum, der inviterer til sammenhold. Tilgængelighed, fællesskabsfølelse og fokus på at ingen må føle sig udenfor har været vigtigt for designet.

- De unge gennemgår en udvikling på campen, hvor de bliver selvstændiggjorte og genvinder kontrollen over deres eget liv. For at skabe plads til den udvikling og rehabilitering har vi givet arkitekturen et enkelt udtryk uden for mange forstyrrende elementer, så der er plads til dét, som det hele handler om, nemlig rehabiliteringen, forklarer Camilla Nørgaard Frederiksen.

Drømmen om at få sit eget

Kræftramte danske unge er tidligere sendt til Barretstown – en camp i Irland – som hjælper de unge tilbage til livet og hverdagen. De to grundlæggere af ExcaliCare Children’s Organisation har begge været frivillige i Irland, så med inspiration og viden derfra og økonomisk støtte fra Børnecancerfonden afholder de nu lignende camps i Danmark. Men som medstifter og kommende læge Rasmus Thøger Christensen fortæller, mangler organisationen de rette rammer:

- Det er den helt store drøm for ExcaliCare at få skabt sit helt eget camp-område, hvor der er mulighed for at udvikle vores rehabiliteringstilbud til de kræftramte unge og deres familier samt andre hårdt ramte børnesygdomsgrupper. På nuværende tidspunkt er vi afhængige af at kunne leje et passende lejrskole-område, hvilket er svært. For der er mange hensyn at tage, når man arbejder med kræftramte børn og unge. Ofte har de unge fysiske mén, hvilket sætter krav til handicapvenlige forhold overalt, og hygiejnen skal være i top på grund af deres ofte nedsatte immunforsvar, siger Rasmus Thøger Christensen.

Projektforslaget fra Helle Toft og Camilla Nørgaard Frederiksen kan i første omgang bruges til at fremme sagen over for mulige samarbejdspartnere. Fx er det aftalt, at de to skal præsentere projektet ved et kommende åbent hus-arrangement i organisationen.

- Nu har vi et eksempel på, hvordan et camp-område kunne se ud, og så er det lettere at gå ud til potentielle bidragsydere og søge om funding til projektet. Vi klør på, indtil det er blevet en realitet, siger Rasmus Thøger Christensen, som også roser de konkrete løsninger i forslaget fra AAU:

- Der er tænkt på detaljerne – alt fra energimæssig bæredygtighed til akustik og skabelsen af en privatsfære midt i den store lejr er tænkt ind i projektet, der på fornem vis har taget udgangspunkt i tankerne bag helende arkitektur. Der er ingen tvivl om, at projektet udgør et vigtigt skridt på vejen mod at få skabt vores helt eget sted, hvor fokus ikke blot er på camp-programmet men også omgivelserne. I ExcaliCare har vi nemlig en holistisk tilgang til rehabiliteringsindsatsen, siger han.

• Se hele projektforslaget i AAU’s Projektbibliotek.
  • Den skitserede camp kan huse 96 børn og unge samt 48 frivillige hjælpere.
  • Campen henvender sig til alle børn og unge, som har været berørt af kræft, samt deres familier. Den kan potentielt også rumme børnefamilier med andre kroniske/alvorlige sygdomme.

Kontakt

• Civilingeniør i arkitektur Camilla Nørgaard Frederiksen, camilla@smil2.dk, mobiltlf. 2264 7932.
  • Civilingeniør i arkitektur Helle Toft, toft90@hotmail.com, mobiltlf. 4093 2904.
  • Rasmus Thøger Christensen, grundlægger af Cool Camp/ExcaliCare, mobiltlf. 2992 7588.
  • Heidi Kristine Støve, grundlægger af Cool Camp/ExcaliCare, mobiltlf. 3055 4254.

Helle Toft og Camilla Frederiksen.

Skitse af pigernes sovesal fra projektforslaget.