Skoleelevers karakterer hænger sammen med deres kondital

Folkeskoleelever med høje kondital får bedre karakterer end jævnaldrende med lavere kondital. Det viser forskning fra Aalborg Universitet, som nu offentliggøres i et anerkendt amerikansk forskningstidsskrift. Opdagelsen bidrager dermed til debatten om, hvorvidt ekstra tid til fysisk aktivitet i folkeskolen er hensigtsmæssig.

Tilbage i 2010 fik 1164 elever fra 8. klasse i Aalborg Kommune målt deres kondital og fedtprocent. Disse måleresultater er nu blevet koblet med registerdata – med en interessant opdagelse som resultat:

- Forskningen viser en sammenhæng mellem elevernes kondital og deres karakterer. Folkeskoleelever med høje kondital performer bedre bogligt i både de humanistiske og de naturvidenskabelige fag end deres jævnaldrende med lavere kondital uafhængig af socioøkonomisk status og etnisk baggrund, fortæller forsker Mikkel Porsborg Andersen fra Aalborg Universitet.

Forskning som vejviser

Denne opdagelse giver ifølge Mikkel Porsborg Andersen grund til at antage, at den ekstra tid til fysisk aktivitet i folkeskolen giver mening:

- Hvis skolemiljøerne introducerer fysiske aktiviteter flere gange om ugen, er der en reel mulighed for, at elevernes kondital kunne forbedres. Og det kunne umiddelbart have en positiv betydning ikke bare for deres sundhedstilstand men også deres faglige præstationer. Men de skal have pulsen over snakke-grænsen, påpeger Mikkel Porsborg Andersen.

Der skulle imidlertid være andre og flere vigtige opdagelser i sigte. Mikkel Porsborg Andersen har nemlig sat sig for dels at undersøge sammenhængen mellem elevernes kondital og deres til- og fravalg af en ungdomsuddannelse, og dels hvilken betydning forældrenes sundhed har for elevernes faglige præstationer.

Vigtige lokale data

Forskningen bygger på datamateriale fra Aalborg Kommunes sundhedsprojekt, Projekt 3A, som involverede et mobilt testcenter, der i 2010 besøgte 37 folkeskoler i kommunen. At projektet nu kan bidrage til yderligere vigtig forskning bliver hilst velkommen af Aalborg Kommune i en pressemeddelelse udsendt i dag:

- Det var et storskala-projekt allerede dengang i 2010. Så vi er naturligvis utroligt stolte over, at disse unikke data stadig kan bruges til seriøs forskning og nu bliver udgivet i et anerkendt tidsskrift. Det er et stort klap på ryggen til det store samarbejde som Aalborg Universitet, DGI Nordjylland og Aalborg Kommune havde under Projekt 3A, siger Morten Ubbesen, projektkonsulent i Sundheds- og Kulturforvaltningen i Aalborg Kommune.

Forskningen er bragt i det amerikanske tidsskrift Journal of School Health og er støttet af Helsefonden.

Kontakt

• Lone Bechmann, pressekontakt Aalborg Universitet, tlf. 99 40 20 11, lbec@adm.aau.dk
  • Mikkel Porsborg Andersen, videnskabelig assistent Aalborg Universitet, tlf. 26 82 18 77, mpan@hst.aau.dk