IT-sværvægter får Grundfosprisen

Professor i datalogi Kim Guldstrand Larsen fra Aalborg Universitet tildeles i dag den ærefulde og betydningsfulde ’Grundfosprisen’. Prisen er en af de helt store i dansk sammenhæng, og den gives til Kim Guldstrand Larsen for hans imponerende indsats for og bidrag til datalogien, som blandt andet tæller internationalt anerkendte industrirelevante it-løsninger.

I dag uddeles en af de største priser, vi har herhjemme: Grundfosprisen. Prisen på 1 million kroner går i år til professor Kim Guldstrand Larsen, der anerkendes for sin forskning inden for cyberfysiske systemer og sin kontinuerlige indsats for og bidrag til datalogien. Et felt, hvori han har opnået store teoretiske resultater og samtidig formået at omskabe dem til værdifulde løsninger til gavn for industrien.

- Det er en stor ære for mig at modtage den her pris. Helt særligt glæder jeg mig over, at der ikke er stramme krav til, hvad prisen skal bruges til. Det betyder nemlig, at jeg har frihed til at vurdere, hvor jeg mener pengene bedst bruges inden for mit felt. Forskning trives ganske enkelt bedst, hvis man som forsker har frihed til at forfølge det, man nu engang vurderer er bedst for forskningen, siger Kim Guldstrand Larsen.

En mangeårig enestående indsats

Når komplekse indlejrede it-systemer skal anvendes i industrien, er det essentielt, at de både er pålidelige og robuste. Denne udfordring har stået centralt i Kim Guldstrand Larsens karriere; en karriere der byder på flere epokegørende milepæle. Blandt de vigtigste kan fremhæves hans ph.d.-afhandling ved Edinburgh University, hvor omdrejningspunktet var formulering af teoretiske datalogiske resultater og praktisk anvendelse af disse inden for parallelle processer; udviklingen af analyseværktøjet UPPAAL i samarbejde med Uppsala Universitet og hans arbejde i  forskningsenheden CISS, og senest i regi af forskningscentret DiCyPS, der støttes af Innovationsfonden og med et budget på 75 millioner kroner arbejder på at skabe pålidelige og optimale it-infrastrukturer for dataintensive cyberfysiske systemer.

Kim Guldstrand Larsen er endvidere udnævnt til æresdoktor både ved universitetet i Uppsala og ved Ecole Normale Superieure Cachan (ENS Cachan) i Frankrig. Sidste år modtog han som den første danske datalog nogensinde en Advanced Grant-bevilling på 2,5 millioner euro fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC).

Levedygtig klassiker

Vi skal imidlertid næsten 20 år tilbage i tiden, før historien om en af Kim Guldstrand Larsens helt særlige bedrifter tog sin begyndelse; nemlig udviklingen af analyseværktøjet UPPAAL. Et analyseværktøj, der foretager komplekse tids- og ressourceanalyser af software og gør det muligt at opdage softwarefejl tidligt i processen og forudsige, hvordan et it-system vil virke.

- UPPAAL er et værktøj, som kan anvendes, når man skal planlægge sin designmission. Hvis man f.eks. ønsker at vide, hvor lang tid det tager at afvikle indlejrede softwarerutiner, så er UPPAAL simpelthen det bedste værktøj. Og det her med tiden er helt afgørende, hvis man eksempelvis designer kompliceret software til førerløse biler, hvor det ikke er ligegyldigt, hvad der sker hvornår – og hvor lang tid det f.eks. tager at udløse en airbag.

UPPAAL har gjort underværker for mangt og mange og har adskillige gange bevist sit værd som mønstereksempel på, hvordan noget ganske vist kan være meget teoretisk forankret, men samtidig have stor praktisk betydning og høj brugsværdi for både virksomheder og samfund. Til spørgsmålet om, hvorvidt UPPAAL stadig anvendes om tyve år, er svaret fra ophavsmanden overrasket, men sikkert: - Ja, UPPAAL skal nok køre tyve år mere.

Stadig inspireret

(Foto: Grundfos)Grundfosprisen gives både som en påskønnelse af en enestående indsats, men også som en tilskyndelse eller inspiration til at fortsætte det gode arbejde. Og Kim Guldstrand Larsens inspiration er da også helt og holdent intakt.

- Min kontinuerlige drivkraft er at finde svar på spørgsmålet: ”Hvordan kan jeg vise, at det fungerer korrekt under alle tilfælde”, fortæller Kim Guldstrand Larsen og tilføjer, at listen af inspirationer er lang. Kompleksitet, big data, neurale netværk, kunstig intelligens og verifikation er blot få eksempler på det, der optager ham lige nu.

På sit felt er Kim Guldstrand Larsen uden tvivl en sværvægter. Som tidligere sportsdanser og idrætsmand inden for flere sportsgrene ved han imidlertid også, at der skal mere end en til at få en tango til at svinge, og at der er andre drivkræfter på spil end de rent faglige.

– Det er jo et teamwork, hvor også de studerende spiller en vigtig rolle. Det er både rart og bekræftende at se deres begejstring. Og så har jeg jo altså også et konkurrence-gen, det må jeg sige. Jeg vil gerne vinde, smiler Kim Guldstrand Larsen.

• Grundfosprisen er indstiftet af Poul Due Jensens Fond i 2001.
  • Prisen består af skulpturen ’Be-Think-Innovate’ samt et kontant beløb på 1 million kroner, hvor 250.000 går direkte til prismodtageren, mens de resterende 750.000 kroner går til videre forskning inden for området.
  • Formålet med prisen er at stimulere, anerkende og støtte national og international forskning i banebrydende, samfundsgavnlige og fremsynede løsninger inden for det tekniske og naturvidenskabelige område.

Kontakt

• Grundfos, fondsdirektør Christian Hartvig, chartvig@grundfos.com, mobil 2373 2636.
  • Aalborg Universitet, professor Kim Guldstrand Larsen (download portrætfoto), mobil 2217 1159.
  • Pressekontakt: Lone Bechmann, AAU, tlf. 9940 2011, lbec@adm.aau.dk.